Tyngre tåg på norra stålpendeln

Efter ett års provdrift går norra stålpendeln över i regelbunden drift med tyngre tåg. I stället för 2 400 bruttoton per tåg kan tågen nu gå med 3 200 bruttoton.

– Goda erfarenheter från provdriften tidigare i år gör att vi nu går över till så kallad erfarenhetsdrift, som innebär att vi börjar fasa in de tyngre tågen successivt i stålpendeln, berättar Anders Olsson på SSAB Tunnplåt.

Till en början är det 6 tågsätt per vecka. Under nästa år hoppas vi nå målet med 14 tågsätt per vecka. Det hänger på i vilken takt vi kan byta ut de gamla vagnarna mot nya.   

SSAB Tunnplåt, Green Cargo och Banverket har under det senaste året i ett gemensamt utvecklingsarbete, tagit fram en metod att kunna frakta 650 ton mer ämnen mer per tåg på sträckan Luleå - Borlänge. På sikt innebär det att man kan minska antalet tåg per vecka från 25 tåg till 21 tåg och på så sätt frigöra kapacitet på sträckan Luleå  - Borlänge.

Banverket har rustat banan från Luleå till Borlänge för att dels klara tunga tågsätt, dels tillåta 25 tons axellaster per vagn från och med 1 januari 2006. Förutom SSAB Tunnplåt kommer även övrig svensk basindustri att kunna dra fördelar av Banverkets åtaganden.

Metoden bygger på att man använder sig av tre RC-lok per tågset i stället för två RC-lok. Krav ställs även på nya vagnar med starkare draganordningar och nya luftsystem för bromsning. Vagnarna kommer successivt att bytas ut under tiden erfarenhetsdriften pågår.  Förhoppningen är att det nya systemet att köra med tyngre tåg ska vara helt genomfört inom ett år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".