Ove Lundberg, Vägverket Luleå

Det kan bli alkolås på snöskoter

Det behövs en rad åtgärder för att minska olyckorna med snöskoter. Det föreslås i en statlig utredning.

Snöskotrarna blir allt fler och i och med det ökar också antalet döda och skadade. Det är framförallt män i 40-årsåldern som dödas och det beror på för höga farter och fylla. Vanligaste olyckan är, när skotern välter vid en kollision med en stubbe eller sten eller när den sjunker genom isen.

Projektledare Ove Lundberg på Vägverket i Luleå säger att det främst gäller att få bort skoterfylleriet.

- Det handlar dels om att informera folk. I vägtrafiken är det 3 av 10 omkomna, som har alkohol i blodet och de flesta människor accepterar ett alkolås i bilen. När det gäller skotertrafiken är det 7 av 10 döda, som har alkohol i blodet. Alltså finns det ännu större motiv att ha alkolås på snöskoter, säger han.

Nu föreslås i det så kallade Snöskoterprogrammet en rad åtgärder för att minska olyckorna. Utredningen är gjord av Vägverket, polisen, Banverket, Länsstyrelsen, Kommunförbundet i Norrbotten, Svenska samernas riksförbund och skoterorganisationerna Snofed och Svemo.

Det handlar bland annat om mer information om skoterkörning, särskild teknisk utrustning för att begränsa hastigheterna, mer skyddsutrusning, högre böter vid brott mot förordningarna, nationell standard för skoterlederna och föryngring av fordonsparken.

Åtgärder måste också vidtas för att minska skadorna på djur och natur genom till exempel miljövänligare bränslen och skotermattor och minskat buller.

- Det vi också pekar på är att vi måste ha ett klart huvudmannaskap för vem, som har ansvaret för säkerheten runt snöskotern, säger Ove Lundberg på Vägverket.

       Niklas Jälén, SR Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".