1 av 3
Maria Salmgren (m). Foto: Niklas Jälén
2 av 3
Conny Sundström (kd)
3 av 3
Lennart Lindström (c), Ylva Strutz (fp), Maria Salmgren (m) och Conny Sundström (kd).

Kräver att kommunen lockar till sig företag

Luleås kommunledning är alldeles för passiv när det gäller att locka nya företag till orten. Det tycker den borgerliga oppositionen med moderaterna, centern, folkkpartiet och kristdemokraterna och de kräver att ledande politiker och tjänstemän ska resa ut i landet och ta personlig kontakt med företag.

Idag brister det, säger moderaten Maria Salmgren.

- Kommunen är lite handfallen och sitter och väntar på att investerare ska komma till Luleå i stället för att att resa ut och marknadsföra Luleå som en attraktiv kommun, både för människor att flytta hit och för investerare för näringslivsetableringar här, säger hon.

Luleå kommun har en marknads- föringsbudget på 3.5 miljoner kronor, men det räcker inte, tycker kristdemokraten Conny Sundström.

- Jag tror att marknadsföringen kan få kosta betydligt mer, om man ska kunna nå upp till visionen för år 2015 att kommunen ska ha 80 000 invånare. Då måste vi jobba mycket mer aktivt, säger han.

Speciellt viktigt är det med personliga möten mellan kommunen och företagen, säger Maria Salmgren.

- Absolut, det är det vi efterfrågar, det vill säga att kommunalrådet, kommundirektören, utvecklingskontoret och Luleå näringsliv AB bygger upp ett brett och gediget nätverk och det är personliga kontakter, som behövs. Idag är det för liten befolkningsökning i Luleå. Visserligen utvecklas handeln jättemycket och det är positivt för Luleå, men folk måste också ha arbete för att underhålla handeln. Man måste ha en välfyld plånbok, om man ska ut och handla och köper man inget dör handeln ut på sikt, säger Maria Salmgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".