Är Västlänken nödvändig?

MÅNDAG 16 AUGUSTI

De föreslagna trängselavgifterna ska bland annat ska finansiera Västlänken, den jättelika tågtunnel som planeras under centrala Göteborg. Alla har ju tyckts helt överens om att Västlänken bör byggas, att det är en bra och nödvändig satsning. Men det har dykt upp kritik mot Västlänken-projektet, bland annat från Vägvalet. Men det finns också kritiska röster inom de etablerade partierna.

– Alla de här planerna har ju debatterats i många år och det har funnits synpunkter, säger Kia Andreasson (MP). Det går inte att göra mer på ytan så det här är den lösningen som vi har funnit vara bäst.

– Det allra viktigaste är att Centralstationen inte längre blir en säckstation, säger Mats Brännström (C). Men jag vill också gå igenom detaljerna för att kunna ta ställning.

Och är alla partier helt överens?

– Det är klart att det finns kritiska röster och de är rädda för att det ska bli oreda under en lång tid. Men det ser jag ingen dramatik i för det är många frågor kvar att reda ut, säger moderaten Roland Rydin.

Vägvalet är starkt kritiskt till Västlänken, och menar bland annat att projektet är alldeles för dyrt.

– Västlänken kommer att bli en gökunge och ta alla resurser från andra viktiga satsningar¨, säger Tom Heyman. Dessutom blir det enorm oreda  stan.

Även Marieholmstunneln debatterades.

Jens Holmberg, från miljönätverket Klimax vänder sig mot Marieholmstunneln som också är ett stort framtida trafikprojekt i Göteborg

– Samtidigt som utsläppsminskningen per bil minskat så har bilismen ökat och därför har utsläppen blivit större. Bättre att bygga ut kollektivtrafiken än att satsa på mer biltrafik i en ny tunnel, tyckte Jens Holmberg.

– Jag tycker politikerna undviker frågan om hur vi ska minska biltrafiken.

– De senaste åren har luften blivit bättre, säger Roland Rydin (M).  Vi ska göra kraftiga satsningar på mer kollektivtrafiken.

– Man ska inte se så nattsvart på det hela, säger Owe Nilsson (S).

Ett svar som Jens Holmberg från miljönätverket Klimax inte var nöjd med.

– Visst behövs många olika åtgärder. Det som oroar mig är att ni samtidigt tar politiska beslut som ökar utsläppen. Vi behöver fler visioner om kollektivtrafiken. Varför inte satsa på tunnelbana? Jag tror också det kan krävas tuffare beslut och modigare politiker, säger Jens Holmberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista