"Annonser ger inga nya invånare"

För att locka till sig nya invånare marknadsför sig många kommuner genom annonser i rikspress, eller visar upp sig genom kampanjer i Stockholmsregionen. Men enligt Thomas Niedomysl, som är migrationsforskare vid institutet för bostads- och urbanforskning i Gävle, blir det inga fler invånare av de här kampanjerna.

Gävle har till exempel annonserat om sitt nya bostadsområde Gävle Strand, och andra gävleborgskommuner har visat upp sig på plats i Stockholm.

Thomas Niedomysl är migrationsforskare och filosofie doktor i kulturgeografi. Hans doktorsavhandling handra om flyttningar och platsers attraktivitet. Alla Sveriges kommuner ingår i vissa av studierna, och nästan hälften av Sveriges kommuner genomför någon form av kampanj för att dra till sig nyinflyttande. Men Thomas Niedomysls slutsats är att annonser eller glesbygdskommunernas kampanjer i Stockholmsregionen, t.ex. att visa upp sig på Stockholms Central, det har ingen mätbar positiv effekt på inflyttningen.

De flesta som flyttar är unga människor. Och anledningen till flytten är oftast studier eller arbete. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".