Hälsingland ska säljas

Med starka symboler som Hälsingegårdar, hambon och Järvsö ska Hälsingland nu säljas. Turister från när och fjärran ska lockas till landskapet genom intensiva kampanjer under i princip hela nästa år.

Turismen eller besöksnäringen betyder mycket rent ekonomiskt. Besökare spenderar pengar på restauranger, boende, bensin, och shopping med mera. Dessutom får många ungdomar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Hälsingland Turism satsar nu hårt på att marknadsföra landskapet bland annat genom kampanjer på köpcentrum i Stockholm, tidningsannonser och tv-reklam i Mälarområdet. Totalt handlar det om summor på 2.5-3 miljoner per år i marknadsföring.

För tillfället satsas det hårt på Hälsingland som vinterland. Men bristen på snö är inget som VD:n Lars Pernebrink hetsar upp sig för. -Snön kommer, säger han till Radio Gävleborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".