SCANPIX

Nya regler kan skapa stress för buss- och lastbilschaufförer

I dag införs nya regler om rast och vila för chaufförer som kör bussar och lastbilar tyngre än 3,5 ton.

Tanken är att reglerna ska höja trafiksäkerheten och förbättra förarnas hälsa och sociala liv.

- Jag tror det kan skapa stress. Dels måste man hålla tiderna vid längre transporter, dels måste man ha sina vilotider. Det kan bli svårt att få det att gå ihop, säger långtradarchauffören Rolf Engberg från Bollnäs.

Från och med i dag gäller nya regler om rast och vila för omkring 450 000 svenska förare av bussar och lastbilar som är tyngre än 3,5 ton.

Reglerna, som omfattar hela EU plus Norge och Schweiz, innebär bland annat att den maximala körtiden per vecka nu blir 56 timmar. Tidigare har det varit möjligt att i vissa fall köra upp till 74 timmar.

Chaufförerna får alltså inte köra lika mycket längre - vilket, enligt Rolf Engberg, kan bli svårt för en del. Framför allt för de som köra långa sträckor.

De nya regler har tre huvud syften. De ska leda till en sund konkurrens inom transportsektorn. De ska förbättra förarnas sociala liv och de ska bidra till ökad trafiksäkerhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".