1 av 2
Gävle tjänade 10 miljoner enligt en marknadsanalys. foto: Anders Ekholm
2 av 2
Melodifestivalen större PR värde än kungahuset. Scanpix

Gävle tjänade 10 miljoner på melodifestivalen

Restauranger, livsmedelsaffärer och hotell blev 10 miljoner kronor rikare under Melodifestivalens delfinal i Gävle i februari i år. Det resultatet presenterades idag under den så kallade Evenemangsdagen på Gasklockeområdet i Gävle.

Totalt det flöt det in hela 14 miljoner kronor till Gävle under melodifestivalens delfinal i februari. Arrangörerna tog fyra miljoner och kvar det det alltså 10 miljoner kronor som anses som överraskande mycket pengar under en sådan pass kort tid. Enligt  Lars Häreblad på företaget Nordanalys - som har gjort marknadsundersökningen - så har det här fått betydelse för namnet Gävle.
 - Jag tror säkert att att det går lättare att marknadsföra kommunen utåt efter ett sådant här arrangemang, säger han som dock sätter upp ett varningfinger på arrangemang som inte är genomförbara. Ett sånt exempel är att Gävle kommun ville bli Sveriges vackraste parkstad. Ett projekt som nu också har lagts ner.
 - Melodifestivalen har större PR-värde än om kungen och drottningen plus hela hovet skulle besöka Gävle, säger han till SR Gävleborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista