Ny inseglingsränna kan vålla miljöproblem

Den nya inseglingsrännan till Gävle hamn, som ska göra att större båtar kommer in beräknas kosta 350 miljoner kronor. Förutom kostnaden är det också ett stort miljöproblem att ta hand om det förorenade bottenmaterialet som måste grävas upp.

Enligt Jonas Rahm som är teknisk chef i Gävle hamn, måste en ny ränna grävas för att slippa de restriktioner som hamnen har nu, till exempel får man inte segla i rännan när det är mörkt.

Nu är inseglingsrännan nästan 11 meter djup och den ska bli 13,5 meter och dessutom ska bli bredare.

Men problemet är att det ligger stora mängder miljögifter lagrade på botten. Något som riskerar att virvla upp när man gräver, eller muddrar som det heter på fackspråk.

Därför ska man använda en metod som går ut på att man suger upp det översta lagret av det giftiga bottenmaterialet för att på så vis undvika att gifterna sprider sig. Men några garantier finns det inte.

– Man kan inte garantera någonting när man arbetar 10 till 12 meter under ytan men det är den säkraste metoden, säger Jonas Rahm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".