Projektledaren Lars Pernler gillar sin nya väg. Foto: Tomas Groop

Vi provkör nya E4:an

I morgon invigs den - den nya motorvägen mellan Älvkarleby och Uppsala. Dryga 3 miljarder kronor har det kostat, Sveriges längsta motorvägsbygge som efter fem år nu äntligen står klart, och som med laglig hastighet flyttar Gävleborg en halvtimme närmare Mälardalsregionen.  Projektledaren Lars Pernler tog med Radio Gävleborg på en första provtur.

Fyra människoliv per år ska den nya bättre vägen rädda. Bygget har hållit tiden och budget har bara överskridits obetydligt.

Den nya dragningen skyddar Uppsalaåsen och bara fyra gårdar i den norduppländska ödemarken har behövt maka på sig.

På minussidan finns egentligen bara kritiken mot de grovmaskiga viltstängslen och de smala vägrenarna och den är inte ens saklig, tycker Lars Pernler.

-Den här bredden ska vägrenar har i fortsättningen, det har vi bestämt på Vägverket, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".