Rafael Czeszejko, ordförande i elevrådet på Vasaskolan, tror att många elever saknar tilltro till elevrådet. Foto: Therese Jacobson.
Gävleborg

Få vill engagera sig i elevråd

Det är svårt för elevråden i många av Gävleborgs gymnasieskolor att hitta elever som vill engagera sig. Av femton elevråd som Radio Gävleborg frågat har sex stycken upplevt att det är svårt att få elever att engagera sig överlag eller svårt att hitta elever till tyngre uppdrag.

Förklaringar till att elever inte alltid vill engagera sig kan vara att eleverna tycker att elevrådet skulle ta för mycket tid eller också att eleverna saknar tilltro till elevrådets möjligheter att påverka på skolan.

Men på Sveriges elevråds centralorganisation ser man även att ett svagt elevrådsintresse kan vara ett gott betyg åt skolan och att det även handla om att eleverna redan är nöjda.

I läroplanen för gymnasieskolan står att skolan ska sträva mot att varje elev ska vidareutveckla sin förmåga att arbeta i demokratiska former och aktivt utöva inflytande.

För att stärka detta ska Bessemergymnasiet från och med detta läsår ge en kurs i demokrati- och inflytande. Idén kommer från Bromangymnasiet i Hudiksvall där man reda har en liknande kurs sedan tidigare:

– Vi startade kursen för att ge elevrådet credit för det de gör, så att det skulle löna sig att lägga ner så mycket jobb, säger Birgitta Johnsson kursansvarig för elevrådskursen på Bromangymnasiet.

På Broman- och Bessemergymnsiet finns betygskriterier och kursplan för kursen som kallas demokrati- och inflytande, vilket är ett måste.

Ser risker med betyg
Skolverket ser inte kurser för elevrådsarbete som något odelat positivt. De har erfarenhet från av att det slarvas med kursplaner och betygkriterier i sådana kurser.

Att bara vara med i elevrådet och sen få betyg för det är inte enligt reglerna, enligt Skolverket.

På SECO, Sveriges elevråds centralorganisation, är man också skeptisk till att elevråd görs om till kurser. Där ser man en fara i att lärare görs ansvariga för elevråden:

– Elevrådet anser vi ska vara ideell arbetsform där man jobbar för att man är intresserad och det ska inte betygssättas, säger Mikael Grenefalk ordförande i SECO.

Däremot tycker SECO det är positivt om elever som engagerat sig får ett intyg på att de varit ideellt aktiva på sin skola.

Svårt att få med elever
När SR Gävleborg skickat ut en enkät till elevråden på länets gymnasieskolor svarade fyra stycken av femton att det är så pass lätt att få elever till elevrådet så att alla klasser eller program finns representerade.

Sex av elevråden svarar att det är svårt att få elever till elevrådet eller svårt framförallt till tyngre uppdrag.

De flesta elevråd i Gävleborg uppger att alla klasser på skolan inte finns representerade, även om de inte upplever några större problem med att engagemang.

Rafael Czeszjeko, ordförande i Vasaskolans nystartade elevråd, tror att många elever saknar tilltro till elevrådet och att det kan ligga bakom att alla kanske inte vill engagera sig:

– Vissa elever har kanske en dålig bild av elevrådet och elevdemokrati. Vissa kanske har haft elevråd på sin högstadieskola som har varit en avstängd grupp eller en grupp där man sålde kakor och inte höll på med frågor som var viktiga för eleverna på skolan.

Therese Jacobson
therese.jacobson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".