Iggesund

Krångligt kontakta Försäkringskassan

Hur lång tid och hur krångligt ska de behöva vara att komma i kontakt med Försäkringskassan? Det undrar Tommy Wikberg i Iggesund som utan framgång försökt fylla i och få information kring en blankett som rör hans handikapp som synskadad.

Nej, Försäkringskassans webbsida får inte högt betyg av Tommy Wikberg som på tisdagen blev sittande från tidig morgon till sen eftermiddag framför datorn, utan att komma i kontakt med Försäkringskassan.

Inte handikappanpassat
Det han behöver hjälp med är att fylla i en blankett för att få ett bidrag som här i hop med sin synskada. Men Försäkringskassans webbsida är inte anpassad till hans funktionshinder:

- När jag kommit en bit in blankettskrivandet försvinner allt från skärmen. Det är bara att börja om igen och det är otroligt frustrerande, säger han.

Försäkringskassan medger bristerna
Den frustration han känner över att inte kunna komma i kontakt med Försäkringskassan är han långt ifrån ensam om. 

De dåliga datorfunktionerna för synskadade är välkända erkänner Ann Persson Grivas vid Försäkringskassan

- Vi har inte tillräckligt bra textfunktioner för synskadade på våra web-sidor. Vi ska därför inom kort försöka införa talad text på våra hemsidor, säger hon.

Hasse Persson & Madeleine Drake
hasse.persson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".