Sandviken

Serviceanställda på Sandvik sägs upp

Runt 50 personer förlorar sina jobb när Sandvik byter entreprenör för bland annat skötseln av receptionen och posthanteringen.
– Det här är väldigt omtumlande, säger Ingvor Öhrman som jobbat åt Sandvik i 41 år.

Stämningen på Sandviks postavdelningen har varit dämpad sedan beskedet kom förra veckan att ungefär 50 av 60 anställda mister sina jobb när Sandvik byter entreprenör för skötseln av posten, receptionen, telefonväxeln och vakten.

– Jag blir arbetslös och får försöka skaffa ett nytt jobb och det är ju inte så lätt när man är 58 år, säger Ingvor Öhrman.

För fem år sedan valde Sandvik att sälja ut hela serviceavdelningen, kontraktet var på fem år och företaget som tog över valde att behålla personalen.

Nu har de fem åren gått och det företag som vann upphandlingen den här gången har valt att bara spara runt tio personer av de som jobbar, resten blir arbetslösa om en och en halv vecka.

Något krav på att det nya företaget ska måna om den gamla personalen kan Sandvik inte ställa säger informationschefen Anders Wallin.

– Det företag som ska erbjuda sina tjänster måste ha möjlighet att erbjuda de efter sin modell och efter deras idé om hur de ska sköta den uppgift de får, säger Anders Wallin. 

För Invgvor Öhrman, som jobbat i 41 år med att serva Sandvik, så känns det som ett bittert slut. Där man övergivits av sin gamla arbetsgivare.

– Man borde kunnat fått fortsatt anställning eftersom personalen behövs. Det är ju inte så att jobben försvinner, om de skulle ha gjort det hade man kunnat acceptera det på ett annat vis, säger Ingvor Öhrman.

Jenny Sanner Roosqvist
jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".