Fler missnöjda djurägare klagar

Anmälningarna till den veterinära ansvarsnämnden ökar. I fjol kom det totalt in 65 anmälningar, i år har hittills cirka 70 missnöjda djurägare vänt sig till nämnden.
Missnöjda djurägare kan vända sig till nämnden i ärenden som handlar om allt från dåligt bemötande från veterinären till en avlivning som djurägaren ifrågasätter. Ungefär en tredjedel av de 60 ärenden som behandlas varje år får sedan någon form av påföljd. Vanligen riktas en erinran mot veterinären och i några få fall en varning. Inte ett enda ärende under de 7 år nämnden funnits har en veterinär förlorat sin legitimation. Erik Ahlgren, veterinär på Gästrike Djurklinik i Sandviken tror att anmälningarna till veterinära ansvarsnämnden ökar eftersom djurägarna blivit mer medvetna om nämnden. Han tycker det är bra att man kan få en opartisk bedömning om djup oenighet råder mellan veterinären och djurägaren, men anser att det mesta går att lösa innan det går så långt som till nämnden.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".