Gävleborg

Ofta för lång väntetid till sjukvårdsrådgivning på telefon

Mer än tre minuters väntetid för sjukvårdsrådgivning per telefon är mer regel än undantag. I Gävleborg var det bara 36 procent av samtalen som fick svar i tid.

Bara 44 procent av samtalen i hela landet besvaras inom treminutersgränsen och i februari var Gävleborg ett av de sämsta landstingen i landet.

Halland var bäst med 76 procent av samtalen besvarade inom tidsgränsen. I Gävleborg var det 36 procent av samtalen som fick svar i tid. Skåne var sämst med 31 procent.

I slutet av året ska cirka åtta miljoner invånare ha tillgång till sjukvårdsrådgivning dygnet runt på telefon 1177.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".