Helen Birgersson, Monica Pehrson och Britt-Inger Andersson diskuterar webb-handel som blir allt populärare, främst hos kvinnor. Foto Agneta Sundberg SR Gävleborg
Bollnäs

Vill locka kvinnor att starta webbshop

Allt fler handlar på nätet och det är fler kvinnor än män som köper varor på webben. Det visar Posten och Handelns utredningsinstituts e-barometer. Och nu vill Länsstyrelsen att fler kvinnliga företag startar webb-shop.

Genom en serie seminarium ska kvinnor inspireras och få stöd och hjälp säger Britt-Inger Andersson från Länsstyrelsen.

– Man vågar kanske inte att starta att sälja på nätet, men jag tror att det är framtiden.

Öppnade webb-handel

För tre år sen öppnade Monica Pehrson klädbutiken Stor och fin i Bollnäs och hon satsade även på en webbsida men den var inte tillräckligt bra för att locka några kunder.

För två månader sedan lanserades den nya hemsidan med webbshop och redan nu har försäljningen stigit i raketfart.

– Nu börjar det äntligen att lossna sen jag har en ny hemsida. Jag är uppe i 20 procent av omsättningen och målet är 30 procent.

Varför satsar du på webben?

– Ett sätt att överleva. Bollnäs med närområde är lite för litet för mig.

Helen Birgersson, IT-rådgvare, vad bör man tänka på när man öppnar en webb-handel?

-- Det är viktigt hur man marknadsför den och att domännamnet är enkelt och avspeglar det man säljer.

Agneta Sundberg
agneta.sundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista