Ostkustbanan

Oppositionen lovar dubbelspår

De rödgröna oppositionspartierna lovar drygt 100 miljarder kronor mer till landets järnvägar och kollektivtrafik om de vinner valet i höst. Det innebär att dubbelspårsutbyggnaden av Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle i sådana fall börjar byggas redan år 2015.

– Alla tåg efter norrlandskusten stoppas upp om det blir fel på ett tåg för det finns inget annat spår, så därför är investeringen så central, både för vår region men också för landet som helhet, säger den Vänsterpartistiska riksdagsledamoten Ulla Andersson.

Här på centralstationen i Gävle har tågförseningarna varit många den senaste tiden. En orsak till det kan bland annat vara att underhållet av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall är kraftigt eftersatt.

Trafiken ökar och tågen får helt enkelt inte plats, menar Ulla Andersson. Så om de rödgröna partierna nu vinner valet i höst lovar man en rejäl satsning på järnvägar och kollektivtrafik.

3,8 miljarder kronor satsas på ett dubbelspår på Ostkustbanan, med byggstart redan 2015 - något som inte alls finns med i regeringens plan för infrastrukturen de närmaste åren. Men flera borgerliga politiker är kritiska.

– Vi hör hört det förut och det var lika ofinasierat då som det är nu. Det kommer inte att leda till varken jobb eller de infrastruktursatsningar som de lovar, säger Margareta Berg Kellin, Moderat riksdagsledamot från Gävleborg.

Men Vänsterpartisten Ulla Andersson menar att finansieringen är klar. Bland annat införs en kilometerskatt för tunga transporter år 2013.

– Den förra planen hade sina brister och det är det vi försöker komma tillrätta med nu, säger Ulla Andersson.

Anna Molin
anna.molin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista