Söderhamn

Felaktig upphandling minskar förtroendet

Söderhamns kommuns informationsenhet har köpt tjänster för över 700 000 kronor av en lokal reklambyrå de senaste två åren utan att ha följt lagen om offentlig upphandling. Den förre informationschefen Jan Bergenholtz har för tidningen Söderhamns-Kuriren erkänt att han brutit på de lagar som gäller.

Förtroendet för kommunens hantering av skattepengarna har fått sig en ordentlig törn bland Söderhamnarna.

–- Jag blir verkligen förvånad, säger Ingegerd Brorstad, en av de som reagerar starkt.

Det är drygt 700 000 kronor som reklambyrån Blizzart fakturerat Söderhamns kommuns informationsenhet sen 2008. Blizzarts ägare Peter Holm kan inte svara för hur kommunen sköter sina upphandlingar, som företagare har han sålt sina tjänster på samma sätt som till andra kunder.

Däremot tycker han att informationschefen Jan Bergenholtz får bära ett alltför tungt ansvar när han lastas för att inte ha följt lagen. Holm menar att det i många fall handlar om småjobb på några tusenlappar och att det är ogörligt för kommuner, som många gånger är underbemannade, att hinna plocka in offerter från flera håll varje gång.

– Otroligt sorgligt att det har blivit såhär. Jag tror att han har tillräckliga kunskaper och jag tror att det här handlar mera om för hög arbetsbelastning och en rad misstag, säger Eva Tjernström kommunstyrelsens ordförande i Söderhamn.

En ytterligare besvärlig omständighet i historien är att kommunens nya tillförordande informationschef är sambo med Blizzarts ägare Peter Holm. Men båda säger till Radio Gävleborg att de bestämt gjorde klart för alla inblandade parter att Blizzart och informationsenheten inte längre ska göra några affärer med varandra, vilket heller inte har skett.

Christian Höijer
christian.hoijer@sr.se