Katarina Ceder Bång, verksamhetschef på Hälsingland Turism. Foto: Agneta Sundberg SR Gävleborg
hälsingland

Nätet ska fånga Hälsinglands turister

Turistnäringen i Hälsingland ska bli bättre på marknadsföring och att hänga med i sociala medier på webben. Allt för att locka fler besökare till landskapet och för att öka omsättningen.

Under en späckad seminariedag fick turistföretag i Hälsingland lära sig mer.

– Det här är startskottet för att vi ska börja jobba mycket mer medvetet med Hälsinglands marknadsföring på nätet, säger Katarina Ceder Bång som är verksamhetschef på Hälsingland Turism.

I dag sprids informationen blixtsnabbt på nätet via sociala medier som bloggar och Facebook.

Och det är just vänners och bekantas rekommendationer som är mycket avgörande när man väljer vilka turistanläggningar man ska besöka och vilka hotell man väljer att ta in på.

Dagens snabba omvärldsförändringar och människors ökade krav på tillgänglighet och information ställer allt högre krav på företagarna och deras verksamhet.

Här gäller det att hänga med som turistföretag menar Katarina Ceder Bång:

– Vi utbildar företagare där de praktiskt och konkret tittar på: Vad sägs om mig på nätet? På vilket sätt kommunicerar jag med gästen före, under och efter? Vilka verktyg finns som jag kan använda själv hemma på kammaren?

Agneta Sundberg
agneta.sundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".