1 av 2
Yassin Mohamed hjälper somaliern Maryan Hussein på Invandrarcentrum. Foto: Anna Molin SR Gävleborg
2 av 2
Klicka för grafik: Etableringslotsar
Gävleborg

Nyanlända får hjälp över telefon

"Risk för missförstånd på telefon"
1:41 min

Många nyanlända invandrare kan tvingas ha telefonkontakt eller pendla till den som ska hjälpa dem in i det svenska samhället. Det beror på att de så kallade lotsarna som ska hjälpa de nyanlända bara finns på vissa orter.

Nästa vecka tar Arbetsförmedlingen över ansvaret för att hjälpa nyanlända invandrare att etablera sig i Sverige. Nu är det kommunerna som har det ansvaret. Men i många kommuner finns det inga lotsar som kan göra jobbet.

– Om jag bor i Gävle och mitt lotsföretag finns i Malmö blir det telefonkonferens, man kan till exempel begära att de ska hjälpa till med läkarbesök, säger Yassin Mohamed på Invandrarcentrum i Gävle.

Tror du att kommer bli mer distanskontakt?

– Ja, jag tror det.

Hos kommunerna finns en oro att nyanlända flyktingar inte ska få den hjälp de behöver när Arbetsförmedlingen och lotsföretagen tar över ansvaret för att integrera invandrare i samhället.

Hjälp med etablering och social frågor
Lotsens uppgift är att tillsammans med Arbetsförmedlingen göra en etableringsplan med syfte att den nyanlände snabbt ska komma ut på arbetsmarknaden. Men lotsen ska också hjälpa till i sociala frågor om invandraren till exempel behöver hjälp att få kontakt med sjukvården.

I Gävleborg finns godkända lotsföretag i Gävle, Hudiksvall, Sandviken, Söderhamn och Bollnäs men inte i de övriga kommunerna. Och företagen jobbar över hela landet.

Kan bli långt till lotsen
Anders Kamf jobbar på lotsföretaget Lernia och han är osäker på hur kontakten ska gå till om det är flera mil mellan lotsen och den nyanlände.

– Jag vet inte i dag faktiskt. Jag tycker att det vore olyckligt om det skulle bli så att deltagaren skulle behöva långt för att träffa oss och jag tycker att det vore olyckligt om man gjorde det på telefon också, säger Anders Kamf.

Kan det bli så i vissa fall?

– Ja det kan det säkert bli men jag hoppas det inte blir så för oss, då tycker jag att det är värt att resa långt för att träffa en deltagare så att den personen får mesta möjligaste hjälp. Det är för mycket att riskera att ta det på telefon, för det blir missförstånd.

Regeringen försvarar reformen
Trots kommunernas oro att nyanlända flyktingar inte ska få den hjälp de behöver så försvarar regeringen reformen.

Tomas Tobé (M) från Gävle är ordförande för riksdagens arbetsmarknadsutskott som genomför reformen och han menar att det är hög tid att integrationspolitiken förändras.

– Kommunerna har en lång erfarenhet men problemet är att de allra flesta kommuner har misslyckats väldigt mycket, det finns några som har lyckats, säger Tomas Tobé och fortsätter:

– Jag kan förstå oron. Det kommer att finns enskilda flyktingar som absolut inte är mogen att gå rakt ut i arbetslivet.

"Man måste tänka om"
Tomas Tobé säger också att han tycker att man borde tänka om helt och hållet.

– Det kan inte vara att det första du ska möta när du kommer till Sverige är en omhändertagande attityd.

Istället tycker han att man ska ställa frågor direkt till människor när de kommer till Sverige om vad man har för kunskaper med sig och vad man vill arbeta med i Sverige.

– Det tror jag är den enda vägen för att det inte ska ta sju år för att komma in på den svenska arbetsmarkanden, säger Tomas Tobé.

Anna Molin
anna.molin@sr.se

Lotsbrist i mer än hälften av kommunerna

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".