Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Länsbor får inkassokrav men ingen räkning

Publicerat torsdag 3 februari 2011 kl 07.00
"Jag har aldrig fått dem"
1:38 min
Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Allt fler Teliakunder i Hälsingland, Medelpad och Jämtland vittnar om att deras telefonräkningar uteblivit eller gått till fel adress. Samtidigt så hamnar inkassokraven på samma räkningar alltid rätt.

Problemet är inte nytt, redan i december förra året kunde vi berätta att 96-årige Herman Scott i Näsberg nära Färila råkat ut för det här obehaget.

– Jag har aldrig fått några räkningar. Jag har letat men det finns inga, sa han då.

Och precis lika låter det fortfarande bland Teliakunder i en mängd byar i Hälsingland, Medelpad och Jämtland som ofta har det gemensamt att posten bytt deras postlådenummer till ny väglådenummer. Inkassokrav på okända räkningar dimper oväntat ned. Ellinor Paulsson drabbades i fredags.

– När jag öppnade så tänkte jag, vad är det nu? Har jag inte betalat en teleräkning? Jag letade i hela huset men hittade ingen. Så jag tänkte, nu är det något lurt.

"Jag beklagar"

Och vid Telia beklagar nu presschefen Hans G Larsson att faktureringsrutinerna inte fungerar. Teleräkningarna når inte kunderna, men det gör inkassobolaget Sergels krav.

– Jag beklagar att det har blivit så här. Det är naturligtvis otrevligt att få ett inkassokrav och drabbas av oro och merarbete, säger han.

Men hur har inkassokraven kunnat komma fram men inte räkningarna?

– När inkasso tar över så går de på folkbokföringsadressen och då blir det alltid rätt. Men det hjälper inte för vi följer inte folkbokföringsadresserna.

Ska utredas mer

Men hur Telia ska få till stånd ett fungerande adressregister är ännu oklart. Det ska utredas säger Hans G Larsson.

– Vi måste titta på det igen. Jag har ingen klar bild hur många kunder det handlar om. Det är viktigt att varje enskild kund kontaktar vår kundtjänst eller Sergel, säger han.

Tomas Groop
tomas.groop@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".