Kritiserat toapapper tas bort från affärshyllorna

Nu drar ICA , Konsum och Axfoods butiker in det hårt kritiserade barntoapapperet från hyllorna. Det var Gävle Vatten som var först med att protestera mot barntoapapperet då papperet fastnade i reningsverket

Det är företaget Procter & Gamble som har tillverkat dom blöta toalettpapperen som riktar sig till barn i åldern 3-7 år, som ska lära sig gå på toaletten. På förpackningen sägs att våtservetten är nedspolningsbar vilket Svenskt Vatten i Sverige intygar att så inte är fallet. För att tillmötesgå reningsverkens krav kommer företaget inte längre att kalla våtservetten för toalettpapper och symbolen på förpackningens framsida om att våtservetten är nedspolningsbar tas bort.
Däremot kommer symbolen finnas kvar på baksidan då produkten också säljs i England, Frankrike och Belgie

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista