Miljonkampanj för Söderhamn gav magert resultat

Landets kommuner lägger ner mer och mer tid och pengar på att marknadsföra sej - för att på så sätt få människor att flytta dit. Söderhamn satsade åtta miljoner kronor i en kampanj på att locka Stockholmare att flytta dit, men några fler invånare har det inte blivit.

Lugnt och trivsamt, vacker natur och livskvalitet. Så låter det i reklamfilmen för Söderhamn och liknande budskap var det för ett par år sedan även i Stockholms tunnelbana, i tidningsannonser och direktutskick i Mälardalen. Med den påkostade kampanjen skulle utvecklingen vändas och stressade storstadsbor lockas till Söderhamn.
Men resultatet av PR-kampanjen är magert. De investerade pengarna har inte lyckats stoppa utflyttningen från Söderhamn medger kommunens informationschef Jan Bergenholtz. Däremot hävdar han att satsningen gjort nytta på annat sätt:
- Kampanjen har satt Söderhamn på kartan, säger Jan Bergenholtz.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".