Jacob och Hanna Bruce driver Växbo Lin. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
växbo

Gemensam Växbosatsning

"Vi är besöksmålet Växbo tillsammans"
1:58 min

Just nu miljonsatsas det i Växbo för att utveckla besöksnäringen ytterligare. Bakom satsningen finns företagare med uppdelad ekonomi men med en gemensam vision.

– Som besökare ska man uppleva Växbo som "Ett", säger Hanna Bruce, vd för Växbo Lin.

– Vi är besöksmålet Växbo tillsammans, säger Pär Johansson, som äger och driver Växbo krog.

Miljonerna fortsätter att investeras i Växbo och det finns alltså en samsyn mellan linneproducenterna Hanna och Jacob Bruce, och krögaren Pär Johansson.

Marknadsförs gemensamt
Deras respektive verksamheter handlar också om satsningar på lokalproducerade produkter som sedan marknadsförs under gemensam flagg.

Mat och linne för all del, men ska långväga kunder lockas till den lilla orten så har de unga företagarna insett att det krävs en helhet av upplevelser.

Och på var sitt håll storsatsas det nu för att komplettera den befintliga verksamheten.

– Dels bygger vi ut en del av väveriet och sedan har vi byggt en ny fabriksbutik där en del av väveriet var tidigare. Rent pengamässigt är det 2,5 miljoner, säger Jacob Bruce.

"Otroliga planer"
Pär Johansson har drivit sin krog i fyra år och är nu nära att köpa den gamla kvarnen som finns intill restaurangen - en pjäs som han sedan vill restaurera och få igång som en motor för hela området. Men det handlar också om att ha ekonomin i balans.

– Det är en tuff kalkyl men vi har otroliga planer med det här. Att ha en person som står här och maler tror jag skulle skapa en lång kö av människor som vill köpa det här färska mjölet, säger Pär Johansson.

Omkring 80.000 personer besöker Växbo Lin årligen och på sex år har omsättningen tredubblats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".