Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
valbo

Solkampanj ändras efter kritik från Cancerfonden

Valbo Köpcentrum stoppar nu sin reklamkampanj där människor skulle skicka in bilder på sin bästa solbränna. Många har upprörts över kampanjen, däribland Cancerfonden, eftersom för mycket solbränna kan leda till hudcancer.

– Vi har lyssnat på kritiken och lyssnat på Cancerfonden och har justerat tävlingen så att man ska skicka in sitt roligaste och gladaste sommarkort, säger Benny Andersson som är centrumledare i Valbo och ansvarig för upplägget.

Han hade hoppats att kampanjen skulle tas emot som något humoristiskt men så blev det alltså inte och han är medveten om riskerna med att sola.

– Det är ju faktiskt skadligare i dag att gå ut i solen än det var förr.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".