Det blir snart ofrivilligt förarbyte på bussarna. Foto: Tomas Groop /Sveriges Radio
Chaufförer förlorar jobben

"X-trafik sviker bussförarna"

Gusten Holm rapporterar från förarplats
1:52 min

"Ett svek mot oss förare". Det säger en av Nobinas erfarna busschaufförer som blir utan jobb när KR-trafik och två underentreprenörer tar över busstrafiken i Gästrikland. X-trafik borde redan i upphandlingen ha utnyttjat sin möjlighet att säkra chaufförernas fortsatta anställning, anser föraren.

X-trafik KAN kräva att det bussbolag som vinner en trafikupphandling ska ta över personalen. Men X-trafik tycker att entreprenörerna själva måste få bestämma vilka de vill anställa, vilket nu alltså kostar flera rutinerade yrkeschaufförer jobbet.

- Jag vet inte vad jag ska göra. Jag får kanske gå och sparka sten, säger en chaufför som trots 25-års erfarenhet ersätts av förare i de bolag som tagit hem trafikupphandlingen.

Hans arbetsgivare Nobina förlorade den senaste upphandlingen av busstrafiken i Gästrikland. Vann gjorde KR-trafik. Tillsammans med två underentreprenörer ska ta de över trafiken den 9 december. Nobina, som har haft avtalet sedan 2009, varslade i somras sina bussförare i Gästrikland om uppsägning.

Flera förare drabbas

Bussföraren som vill vara anonym varslades i somras och måste nu lämna jobbet den nionde december. Han berättar att långt ifrån alla kollegor har fått jobb hos någon av de tre entreprenörer som tar över trafiken. Nettbuss, stadsbussarna, har exempelvis bara rekryterat åtta av femton nya förare från Nobina.

- Jag har sökt nytt jobb hos samtliga av de tre bussbolagen, men bara fått negativt besked. Jag vet att det är flera som råkat ut för samma sak och det känns jobbigt. Det är ett svek mot oss förare som kört länge och skött oss bra, säger han.

X-trafik tar inte ställning

Den som upphandlar trafik har möjlighet att kräva att den som vinner upphandlingen också ska ta över personalen. Men X-trafik har inte ställt några sådana krav vid någon av de nio upphandlingar som gjorts sedan år 2000. Det säger X-trafiks marknadschef Lars Björling.

- Vi har stora krav på tillförlitlighet, kundservice och bemötande. Det måste vara bussbolagens sak att rekrytera personal som uppfyller de kraven, menar han.

Lars Björling väljer att inte ta ställning till om det är viktigare än att erfarna chaufförer förlorar sina jobb.

- Vad som väger tyngst kan inte jag säga. Men det här är vårt sätt att klara av upphandlingarna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".