Arbetarbladet är en av Gävleborgs tidningar vars upplaga minskar. Foto: Love Liman/Sveriges Radio
Gävleborg

Fallande upplagor hos Gävleborgs dagstidningar

1:40 min

Länets sex dagstidningar fortsätter att minska. Förra året tappade de totalt 2 700 exemplar av den dagliga upplagan. Och störst tapp av alla hade Arbetarbladet som minskade den dagliga dosen med 800 tidningar.

– Att vi minskar antalet prenumerationer gör ju att våra intäkter minskar och det är ju allvarligt på sikt. Men samtidigt har vi en oerhörd potential och vi gör nu tillsammans med övriga MittMedia-tidningar en historiskt stor satsning på att utveckla andra kanaler och också hitta andra affärsmodeller som vi kan ta betalt för, säger Sven Johansson, chefredaktör på Arbetarbladet..

Tror du att papperstidningen kommer att försvinna helt?

– Nej, jag tror inte det. Det är klart att vi kan hamna vid en smärtgräns där tryckningen av en tidning blir för dyr. Och då kanske man på lång sikt måste titta på om man ska komma ut varje dag, till exempel. Man måste fundera på olika alternativ för detta, säger han.

Länets tidningar klarat sig bra
Dagstidningarna i Gävleborgs län har ändå klarat sig relativt bra i jämförelse med rikssnittet. Bäst i länet gick det för Ljusdalsposten som bara tappat 1.6 procent sedan 2011. Men Ljusnan däremot, minskade upplagan med 4,3 procent, vilket var sämst i Gävleborg.

– Det är klart att det är ett problem men det är inget akut och överraskande problem. Vi skär ju ner överallt vi kan just nu. Vi omskapar också journalistrollen på många vis, säger Gunilla Kindstrand som är chefredaktör för tidningarna i Hälsingland och fortsätter:

– Det är en form av multikompetenta journalister som jobbar på våra tidningar idag, som kan förmedla händelsenyheter och fördjupande reportage på många olika sätt, inte bara i papper utan också som rörlig bild, på webben, som radio eller bildspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka sig på och väldigt många journalister idag besitter breda och djupa kompetenser samtidigt.

Internet har gått om dagspress
Samtidigt har internet gått om dagspressen och nu är internet den största marknaden för annonser.

– Under 2012 har dagspressen förlorat nästan en miljard kronor i annonsintäkter, så det ser riktigt tufft ut och det är också det som har gjort att internet har kunnat växa och bli större än dagspressen, säger Madeleine Thor som är verkställande direktör på Institutet för reklam och mediestatistik (IRM).

Gunilla Kindstrand är chefredaktör för dagstidningarna i Hälsingland. Hon håller med om det är en utmaning att dagspressens upplagor faller och därmed också intäkterna från tidningsannonserna. Men hon understryker samtidigt att dagstidningarna ändå har ett försprång på annonsmarknaden i Hälsingland.

– Det är fortfarande så att på en plats som i Hälsingland så är det fortfarande dagstidningen som är det stora annonsorganet, säger hon och tillägger att utvecklingen i Sverige ligger efter många andra länder som USA.

– Sverige ligger i den bemärkelsen efter i hur människor har placerat sina reklampengar, säger hon och fortsätter:

– Det är klart att det här är en utmaning, men man ska veta att det inte riktigt är samma sak att mötas av en annons i en dagstidning och se samma annons svischa förbi på en sajt. Här har vi och marknaden mycket att lära. Hur får man läsaren att stanna vid budskapet om du får det via sajten eller något som snabbt passerar förbi? avslutar hon.

Joakim Oldeen

joakim.oldeen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista