Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 kollar telefonin

Friluftsföretagarnas telefon tystnade

Publicerat torsdag 7 mars 2013 kl 15.12
Leif och Gullans fasta telefon dog.
(1:47 min)
Friluftsföretagarna Leif och Gullan Holts vars fasta telefon tystnade. Foto: Elin Häggberg / Sveriges Radio

En dag var det plötsligt tyst i telefonluren hemma hos friluftsföretagarna Leif och Gullan Holts i Katrineberg. Å dom hade inte fått någon information om vilket datum det fasta nätet skulle läggas ner.

Vårt telefonnummer är jätteviktigt för vårt företag, säger Leif och Gullan Holts, som känner sig lurade av telefonoperatören.

- Man lyfte på luren så var det ingen ton. Så enkelt var det. Det var så jag upptäckte det, säger Leif Holts.

- Jag kände mig riktigt jäkla lurad, säger Gullan Holts.

Plötsligt dog telefonen
Leif och Gullan Holts bor i Finnmarken mellan Alfta och Ockelbo. Deras företag ordnar hundslädturer på vintern och bussturer på sommaren. Redan 2011 fick de veta att det fasta telenätet i byn skulle läggas ned framöver. Men sedan kom det ingen mer information från deras operatör Qall Telecom. I slutet av januari blev det plötsligt tyst i luren.

De försökte då flytta sitt gamla nummer till det nya IP-telefoniabonnemanget som de gått över till. Men det gick inte, fick de höra, eftersom numrets abonnemang hade avslutats. Att det inte går att nå Leif och Gullan Holts på deras fasta nummer får konsekvenser för deras företag, berättar de.

- Det har faktiskt kommit folk från hela världen till oss och de har alla våra telefonnummer och de ger dem vidare, och vad ska de tro när numret har upphört? säger Gullan.

- Folk har kunnat ringa hit och vill boka. Och vet de är det är fullbokat så har de kommit igen till hösten. Men har de ringt hit och numret har upphört så ringer de inte hit igen.

Kommunikationsbrist förklaringen
Så med numret fast i någon sorts limbo så har det inte gått att nå Leif och Gullan Holts på deras vanliga nummer i över en månad. Brister i den interna kommunikationen var det som orsakade att de inte fick informationen om nätets nedstängning i tid. Det säger Peter Billung, försäljningschef på Qall Telecom, som tar på sig hela ansvaret för situationen. Leif och Gullan Holt ska sedan en vecka tillbaka kunna få tillbaka sitt gamla nummer.

- I samband med att problemet är löst så kommer vi att kontakta dem igen och se till att de blir nöjda och det blir en diskussion mellan oss och kunden, säger Peter Billung.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".