1 av 4
Kawther Alkab tycker att individualiserad undervisning är kvalitet. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
2 av 4
Skolförvaltningens kvalitetschef Sinikka Pisilä. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
3 av 4
Adi Cejvan, Julia Pärssinen och Alva Sundberg. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
4 av 4
Serup Kakai menar att lärarnas kompetens avgör skolans kvalitet. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Skolreform i Gävle

Högstadiet ska startas om

Kawther Alkabi vill lära sig
1:49 min

Gävle kommun efterlyser nu åsikter från elever och föräldrar om vad som menas med god skolkvalitet. Svaren ska användas i planeringen av det nya stora högstadium av toppkvalitet som ska öppna i Vallbacksskolan i centrala Gävle 2015.

Gävle kommun gör en slags omstart av högstadieskolan. fyra skolor läggs ner och ersätts av ett nytt jättestort högstadium av toppkvalitet på Vallbacksskolan i centrala Gävle. En likvärdig skola med hög kvalitet ska det bli och därför efterlyser just nu kommunen åsikter om vad som egentligen är hög skolkvalitet.

Individuell pedagogik värderas högt

– Det viktigaste är att läraren lär ut på ett sätt som passar mig. Om jag måste läsa för att förstå, ska jag få läsa. Om det fungerar bättre att lyssna, ska jag kunna göra det.

Det säger högstadieeleven Kawther Alkabi vid Stenebergsskolan som i likhet med många andra tillfrågade elever värderar en individuellt anpassad undervisning högt. Skolkamraten Adi Cejvan i nian har likartade åsikter.

– Bra skolkvalitet är att man får lära sig det man behöver. Men det ska finnas kompisar också och kännas tryggt.

Sjundeklassaren Julia Pärssinen tycker att tolerans och god stämning är det kanske viktigaste måttet på god skolkvalitet:

– En bra skola är en skola där alla respekterar varandra. En skola där alla kulturer kan mötas och man får vara den man är, säger han.

Läraren står i centrum

Lärarnas arbete är alltid avgörande för en sådan högkvalitativt skolkvalitet. Det säger Lars Lögdberg, själv lärare vid Stenebergsskolan.

– Det viktigaste är engagerade lärare och resurser till barnen. Visst, jag talar i egen sak, men det visar också all forskning, säger han.

Och mamman Serup Kakai är inne på samma linje:

– Lärarnas kompetens, trygghet och kontinuitet är kvalitetsfaktorer som jag värdesätter. Sedan är närheten också viktig - barnen ska själva kunna ta sig till skolan, säger hon.

Kvalitetschefen lyssnar och lär

Åsikterna är många men Sinikka Pisilä, kvalitetschef på skolförvaltningen i Gävle börjar nu med hjälp av så kallade fokusgrupper och en enkät på kommunens hemsida ana vad föräldrar och elever helst vill ha:

– De vuxna tycker att riktigt bra lärare med goda ämneskunskaper som är bra på att undervisa och som har goda relationer med eleverna är det allra viktigaste. Helst ska de ha goda relationer med hemmet och föräldrarna också, konstaterar hon.

 Även elevernas kvalitetskrav är ganska samstämmiga:

 – Viktigast är att eleverna får det stöd de behöver och att lärarna klarar att undervisa på ett sätt som passar varje enskild elev.

Betygen ska upp 

Det finns flera skäl till att det behövs en omstart av högstadieskolan i Gävle. Rätt lärare ska som staten kräver jobba på rätt plats, stödresurserna ska utnyttjas mer effektivt, lokalkostnaderna minska och inte minst ska de av skolinspektionen kritiserade dåliga betygen åtgärdas:

– Ja absolut, betygen ska upp, säger Sinikka Pisilä.

Om så sker kan också den kommunala skolan i framtiden ge friskolorna den välbehövliga konkurrens de behöver. Det är inte huvudsyftet med skolreformen i Gävle, men ändå ett önskat resultat menar kvalitetschef Sinikka Pisilä:

-  Självklart ska vi ha en kommunal skola som lockar eleverna. En skola med ett starkt "varumärke" där ungdomarna vill gå, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".