Timmerlastning från lastbil till tåg i Ljusdal ligger mitt i centrum. Foto: Hasse Persson/Sveriges Radio
ljusdal

Utredning öppnar för effektivare skogsbränsletransporter i Ljusdal

Roland Bäckman: "Jag är positiv till en gemensam terminal längre fram i tiden"
1:33 min

Ljusdals kommun har nu fått den utredning på bordet som kan öppna möjligheterna för ökade och effektivare transporter av skogsbränsle.

Det är den ekonomiska föreningen Bilof som gjort en utredning som handlar om en satsning på ett terminalområde i Bränta, väster om Ljusdal, dit det saknas järnvägsspår.

- Till att börja med kommer den (utredningen) att tas upp i samhällsutvecklingsutskottet och sedan kommer den att tas upp i kommunstyrelsen så småningom. Men det är bra att den har kommit, säger Roland Bäckman, kommunalråd i Ljusdal.

Det är mycket krav på att kommunen ska agera här?

- Det är naturligtvis något som vi måste titta på. Hur hanterar vi det här framåt? Vill vi det här? Det låter som att de flesta är överens om att på sikt skulle vi vilja ha en stor gemensam terminal, säger Bäckman.

Bilof - intresseföreningen för biologisk bränsle i Ljusdal - vill att industriområdet Bränta blir plats för omlastning på tåg för olika biobränslen. Till området saknas järnväg vilket tidigare beräknats till att kosta 250 miljoner kronor och kursen framåt och en stor del av pengarna handlar om EU, stat och kommun.

- Nu har jag tittat på vad olika kommuner har stoppat in och det har inte varit så enorma pengar. Och de företag som vill ha det här ska naturligtvis ha ett ansvar också, säger Bäckman.

Nu har ni tryck på er att fixa en terminalför trätåg samtidigt som utredningen säger att det är bra om man inte har någon ny terminal innan frågan är klar.

- Jag är positiv till en gemensam terminal längre fram i tiden. Men det kommer att ta ett antal år innan man är där, det är jag övertygad om. Bland annat finns det 90 markägare som har synpunkter på det här. Men kan vi göra tillfälliga lösningar så tycker jag att det är jättebra. Sedan får det här inte vara ett sätt att stoppa utvecklingen av handelsområdet, säger Bäckman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".