Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Bixias försäljare fortsätter luras

Publicerat onsdag 3 april 2013 kl 06.09
"De sade att de skulle ta över elförsörjningen"
(2:11 min)
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Påflugna säljare som ljuger. Så beskrivs elbolaget Bixias dörrknackande säljare av flera av de som har träffat på dem. Trots att bolaget i december lovade att sluta med bedrägliga säljmetoder så har det fortsatt i år.

Studenten Marcus Gillström som bor i Uppsala fick en kväll för två veckor sedan besök av två försäljare som knackade på.

– De sade att från första juli i år skulle de ta över elförsörjningen i huset.

Det som försäljarna påstod, att hyresvärden byter elbolag och att Marcus då också behöver byta till Bixia, är inte sant. Försäljarna ville också se först Marcus elfaktura - och sen hans legitimation. Han sa nej till båda sakerna.

– Då blev en av de här männen pedagogisk. Han sa att då har du fram till juni att bestämma dig. Och gör du inte det så kommer du att drabbas av en straffavgift på 3.200 kronor. Det var någonstans där jag fattade att det inte var jätteseriöst. Det var väldigt märkligt, säger Marcus Gillström.

Han anmälde därför elbolaget Bixia till Konsumentverket. Och han är inte ensam om det. Bara de senaste två månaderna har fyra personer anmält elbolagets säljmetoder till Konsumentverket. En beskriver det som "påflugna säljare som ljuger".

I december berättade vi om en kvinna i Uppsala som tecknade ett elavtal med Bixia efter att ha blivit lurad på ett liknande sätt som Marcus Gillström beskrev. Då sa Bixias försäljningschef Joakim Borén att de här säljmetoderna skulle stoppas. Nu säger han så här:

– Har det blivit fel är vi de första att beklaga det. Vi gör det bästa för att rätta till det. Men det blir fel vid väldigt få tillfällen.

Men det har hänt i flera fall att Bixias försäljare har beskrivits som skumma bedragare som ljuger. Varför har ni inte lyckats sätta stopp för det?

– Jag skulle säga att vi har lyckats sätta stopp för det i en väldigt stor omfattning. Senaste gången vi hade ett liknande fel så har vi gjort en rad åtgärder. Jag tror att de har slagit väl ut. Men fortfarande händer det att säljpartners som vi använder komunicerar på ett felaktigt sätt, säger Joakim Borén på Bixia.

– Bixia borde värna mer om sitt varumärke. Det här är inte direkt något som styrker dem. Jag kommer aldrig sluta avtal med dem, säger Uppsalabon Marcus Gillström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".