Pia Möller Andersen har nu sagt upp avtalet med Eniro. Foto: Joakim Oldeen/Sveriges Radio.
Hofors

Olika priser för samma tjänst hos Eniro

Eniros presschef Eva Ernfors: "Det är ju alltid en förhandling"
1:44 min

För att som egenföretagare stå med i Eniros register måste man betala en viss summa varje år. Men hur stor den summan är verkar vara otydligt.

Pia Möller Andersen i Torsåker driver eget företag och hon har i flera år betalat för att finnas med i Eniros register. Men för några veckor sedan fick hon en bekräftelse från Eniro på 3995 kronor plus moms. Hon ringde dem för att säga upp avtalet eftersom det nu var för dyrt.

– Tycker du? sade han och fortsatte: jag tittar i mina papper här och vi kan inte veta om det är ett stort eller litet företag som vi skickar ut bekräftelse till. Men du får samma rabatt som i fjol -  du får det för 2400 kronor, beskriver hon.

En vän till Pia Möller-Andersen hade fått en likadan bekräftelse från Eniro så dagen därpå tipsade hon honom att göra samma sak:

– Och dagen efter det så ringde han mig och tackade eftersom jag hjälpt honom att få ner priset. Men han hade fått det för 1995 kronor, alltså ännu billigare.

Så Pia ringde upp dem igen och det var inte några problem för henne att få samma pris som sin vän - allt hon behövde göra var att fråga:

– Argumentet för att de hade skickat ut bekräftelsen var: att vi på Eniro som företag vill inte vara oseriösa och ringa runt till folk som andra oseriösa försäljare gör.

– Men är inte det här oseriöst? frågade jag, berättar Pia.

– Ska alla sitta och ringa till er, och de som inte ringer ska betala 3995 kronor plus moms?

Vad sade säljaren då?

– Han sade att det var ett företagspris och att de inte kunde sänka längre ner.

– Då sade jag: men vad vet jag om det, om jag ringer i morgon så kanske jag får ännu lägre pris då, förklarar hon.

Nu har Pia sagt upp avtalet, och Eniros presschef Eva Ernfors sade så här när hon fått höra om ärendet:

– Det är ju alltid en förhandling, berättar Ernfors.

– I det här fallet så har säljaren tittat på hur länge hon har varit kund, hur hennes engagemang sett ut och därefter bedömt att hon hade rätt till den här rabatten.

Är det här rätt mot andra kunder som tror att 3995 kronor plus moms är det riktiga priset?

– Alla företag som köper en tjänst vet ju att man kan förhandla, avslutar Eva Ernfors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".