Berit Enberg-Stobby och Karin Dahlström ger ut kontantkort med matpengar medan datasystemet ligger nere. Foto: Elin Häggberg/Sveriges Radio.
Bollnäs

Datorhaveriet i Bollnäs skapar problem på Socialförvaltningen

"Folk ringer hit och behöver sina pengar"
1:31 min

De interna datasystemen är fortfarande ur funktion efter det omfattande datahaveriet som drabbade Bollnäs kommun i onsdags. Det får konsekvenser för bland annat individ- och familjeomsorgen och hemtjänsten i kommunen. Personer i behov av försörjningsstöd kan inte få sina pengar på vanligt sätt, berättar socialsekreteraren Karin Dahlström.

– Det här är ju människor som redan har lite och nu har de kanske ingenting.

– Det är ju folk som ringer hit och behöver sina pengar som inte fick dem utbetalt i måndags som vi hade tänkt. Då får de komma in och hämta ut ett kontantkort, berättar Karin Dahlström som jobbar med försörjningsstöd på Socialförvaltningen i Bollnäs.

Får matpengar på kontantkort
Datasystemet sköter i vanliga fall uträkningarna för vilket bistånd individer som ansökt om försörjningsstöd kan få. Men nu är datasystemet havererat.
Socialförvaltningen får ladda kontantkort med pengar som sen kan hämtas ut i bankomaten.

Men har man inte gjort en ansökan tidigare så kan man fortfarande få hjälp, säger Berit Enberg-Stobby, socialsekreterare på individ och familjeomsorgen:

– De får komma in med kontouttrag så vi får titta och göra en nödprövning.

Vad är en nödprövning?

– Det är om vi ser att de saknar matpengar, säger Berit Enberg-Stobby.

Mer manuellt arbete för hemtjänsten
Även hemtjänstens personal har drabbats av haveriet, då datasystemet som används för bland annat daglig planering inte fungerar.
Weronica Bodin och Monica Nilsson är enhetschefer inom hemtjänsten i Bollnäs.

– Vi får gå till gamla lappar. Vi utför precis dem arbetsuppgifter som är planerade sen tidigare så i dagsläget vet vi inte att det är någon kund är drabbad, säger Weronica Bodin.

– Det enda är väl att det blir mer påtagligt extrajobb, mer manuell hantering, säger Monica Nilsson. 

– Sen så har vi ju trygghetslarmen hos kunderna. Men det funkar ju så pass att man alltid får upp ett larmnummer och då har vi manuella listor på vilken kund som har det numret. Så vi får ändå uppgifter så vi kan åka på larmen, fortsätter hon.

E-posten till kommunen fungerar sedan i förmiddags som vanligt och hemsidan är också åter i bruk.
Kristofer Ljungberg, IT-chef på Bollnäs kommun, säger till P4 Gävleborg att högsta prioritet just nu är att få igång datasystemen till de sociala enheterna i kommunen. Men när det sker är i nuläget oklart. Det kan bli så sent som efter helgen.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".