Viktor Pettersson och Jesper Olsson ändrade texten på Wikipedia för att lura en kompis. Foto: Privat. Montage: Sveriges Radio
P4 Morgon

De ligger bakom "lögnen" om Björnes magasin

Hör hela intervjun med Viktor som ändrade på Wikipedia
4:03 min

Förra veckan pratade vi om att det står på Wikipedia att Björnes magasin började att spelas in i Hofors. Det var fel och dementerades i P4 Morgon av Jörgen Lantz själv. I dag fick vi kontakt med mannen som skrev texten om Hofors som avslöjade historien bakom lögnen.

– Det var jag och min kompis Jesper som gjorde det för sex-sju år sedan. Vi skulle lura en kompis som heter Simon och då kom vi på att vi skulle skriva det på Wikipedia. Jag antar att det var lättare då att redigera än vad det kanske är i dag och sedan har det stått kvar sedan dess, säger Viktor Pettersson som ligger bakom texten i det internetbaserade uppslagsverket.

Har du märkt att den här lögnen har fått några konsekvenser?

– Ja, kommunalrådet i Hofors, Dangardt, hon hade sagt vid något tillfälle då hon rabblade upp saker som man kunde vara stolt över med Hofors att Björnes magasin spelades in här och att det kunde man vara stolt över. Hon läste rätt av på Wikipedia, antar jag.

Martin Svensson
martin.svensson@sverigesradio.se

Madeleine Drake
madeleine.drake@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".