1 av 2
Lars Nordqvist vid typiskt "potthål" på E16. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
2 av 2
Tjälskade-"fronten" kryper sakta norrut. Bild: Trafikverket
P4 kollar vägarna

Nu blir det fler potthål

Väta ger tjälskador säger Lars Nordqvist
1:34 min

Tjälskadorna på vägarna kommer att öka när våren nu förflyttar sin front allt längre norrut i landet. Fortfarande är tjälen tjock i Gävleborg, men enligt Trafikverket finns det särskilt i kombination med regn risk för en betydande ökning av vägskador när tjällossningen väl sätter in.

Kalla nätter och plusgrader på dagarna försvårar tjälskadorna på vägarna. När vattnet i vägen omväxlande fryser och tinar börjar vägbanorna röra sig och kan sjunka ihop i potthål eller lyftas upp som tjälskott. Det berättar Lars Nordqvist - ansvarig för vägunderhållet vid Trafikverket i Gävle som just nu förbereder sig på en berg- och dalbana som bara har börjat.

– När vattnet i vägkroppen fryser expanderar det och skjuter upp hela vägbanan. När den sedan sjunker tillbaka kan det sedan fläckvis bildas potthål. Beroende på vägmaterialet kan det också bildas bulor eller "tjälskott" i vägbeläggningen, säger han.

Potthålen fördjupas av trafiken
De fläckvis förekommande potthålen i vägbanan fördjupas sedan ytterligare när bilarna sliter med däcken. Särskilt när det är blött och mycket trafik, säger Lars Nordqvist, och visar gärna upp ett typiskt exempelvis - ett potthål på motorvägen E16 strax utanför Gävle:

– Vätan mjukar upp ytmaterialet och bilarnas tryck leder då till att allt fler stenar och annat ytmaterial lossanar, berättar han.

Tjällossningen dröjer ännu 
Tjällossningen kallas som bekant det här årligen återkommande fenomenet som just nu kryper som en hotfull front norrut genom landet. På trafikverkets karta över vägskador kan man se hur det redan kryllar av skademarkeringar i Sörmland och Västmanland, men i Gävleborgs län har tjällossningen på många håll inte ens börjat ännu..

– Ännu i slutet av förra veckan låg det fortfarande en och en halv meter tjock tjäle kvar i backen. Tjälskadorna följer våren och det är därför vägskadorna just nu är många i Södermanland och Västmanland, men ännu sällsynta i Gävleborg, förklarar han.

Väta ökar vägskadorna
Även i Gävleborg finns alltså risk för att tjälskadorna snabbt ökar i antal inom kort. Särskilt om tjällossningen åtföljs av vårregn.

– Torrt väder betyder färre skador, vått väder gör det besvärligare. Det är vattnet i vägkroppen som är roten till det onda, sammanfattar Lars Nordqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".