Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trasig hiss hindrade boende att ta sig ut - i sex veckor

Publicerat onsdag 7 augusti 2013 kl 09.53
Roland Vennersten – "Det är som ett hån när vi kommer ut idag"
(1:25 min)
Roland Vennersten kan efter sex veckor ta sig ut utomhus på egen hand. Foto:Madeleine Drake/Sveriges Radio

I sex veckor har hissen varit trasig på ett av Gavlegårdarnas trygghetsboenden. Det innebär att många som är i behov av hjälp i stort sätt blivit isolerade i sina lägenheter under nästan hela sommaren. Idag kom reparatörerna och lagade hissen.

– Inte har det varit roligt, och nu har hela sommaren gått. Det är som ett hån när vi nu kommer ut idag som vi vill, säger Roland Vennersten som sitter i rullstol och bor i huset.

Att nu hissen lagats gör stor skillnad för friheten, men Roland är besviken hur det skötts.

– Det är skönt, det är lättare när man kan sköta sig själv och inte behöver vara ett vårdstycke de ska ta ner. Man blir ju ledsen på Gavlegårdarna, men de bryr ju sig inte för att hyresgästföreningen har ju kommit överens med Gavlegårdarna att man får 5% hyresavdrag när hissen inte fungerar.

De boende högst upp har i sex veckor varit beroende av hjälp för att ta sig ut utomhus. Men hur de ska få hjälpen vet inte alla.

– Gavlegårdarna säger att vi får hjälp av taxi, det är de som har de här trapplyftarna som hjälper oss att åka upp och ner. Men min granne har inte fått den informationen.

För Roland Vennersten och de andra som är beroende av hissen var det efterlängtat när hissen nu återigen fungerar.

– Nu är vi tillbaka till verkligheten, säger Roland Vennersten.

Niclas Lind, förvaltningschef på Gavlegårdarna, säger att man visste att det skulle ta lång tid innan hissen blev lagad.

– Den reservdel som behövdes fanns inte tillgänglig i Sverige när entreprenören sökte på olika ställen, och var därför tvungen att tillverkas i Italien, säger han.

– Jag tycker naturligtvis synd om de som drabbats, men tyvärr är det så att man inte kan påverka alla detaljer. Vi gör vårt bästa för att underhålla våra hissar och garantera säkerheten för våra hyresgäster, säger Niclas Lind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".