Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Trots insatser fortsätter barn att behandlas illa i våra skolor. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
2 av 2
Per Matton utvecklar arbetet mot mobbing i Gävle. Foto: Rebecca Göransson/SR Gävleborg.

P4 Kollar: Vart femte barn kränks i skolan

"Mobbingen gjorde att jag slutade prata"
10 min

Enligt dagsfärska siffror från organisationen Friends har vart femte barn blivit kränkt av en annan elev i skolan under det senaste året.

För många barn betyder skolstarten pirr i magen och en chans att få träffa vännerna igen efter sommarlovet. Men andra unga går till den första skoldagen med en klump i magen.

I dag inleder SR Gävleborg P4 Kollar Skolstarten. Och enligt dagsfärska siffror från organisationen Friends har vart femte barn blivit kränkt av en annan elev i skolan under det senaste året. Vanligast är det att elever i årskurs 3-6 drabbas.

Samtidigt uppger sju procent av barnen att de blivit kränkta av någon i skolpersonalen.

Pelle Aldenby från Järbo är i dag sjuttio år. Men det är fortfarande jobbigt att berätta om mobbingen som han utsattes för som liten. Han bytte Rättvik i Dalarna mot Gävle och tog även med sig sin dialekt, något hans nya klasskamrater mobbade honom för. Han utsattes för våld på skolgården och glåpord.

– Jag och min bror stod med ryggen mot varandra på skolgården och slogs med de andra eleverna. Det var ingen lärare som brydde sig, säger han.

När även en lärarinna härmade honom för att retas - ja, då slutade han att prata helt. Det skulle krävas en vistelse på Västerbergs folkhögskola på 80-talet innan Pelle Aldenby kom ut ur sitt tysta skal igen.

Pelle Matton från BIG, Brottsförebyggarna i Gävle, arbetar med att stötta och utbilda personal i arbetet mot mobbing och kränkningar i skolan i Gävle. Han menar att mobbingen på våra skolor fortfarande i mångt och mycket ser likadan ut, trots alla år som gått.  

– Vi får inte glömma att det här är ett beteende som även finns i vårt samhälle i stort. Mobbing förekommer även på arbetsplatser, säger han.

Samtidigt pågår just nu ett arbete för att förnya kampen mot mobbing efter en rapport från Skolverket från januari 2011.

– Där lyfte man fram ett antal framgångsfaktorer, men även insatser som man tidigare trott var verkningsfulla men som kan vara kontraproduktiva, till exempel kamratstödjare, säger Pelle Matton.  

Istället vill man numera låta alla insatser utgå från den specifika skolans behov.

– Istället för som tidigare där man hade mer generella program som användes på flera skolor, säger Pelle Matton.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".