Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Möt din fobi och bli kvitt rädslan

"Man ska utsätta sig för sin rädsla"
0:59 min

Oviljan att utsätta sig för obehagliga saker är mänsklig. Men vad är det som händer med kroppen och med tankarna när vi blir rädda? Och hur kan vi komma över rädslan för exempelvis ormar, höga höjder och spindlar? Det tog P4 Morgon reda på, och pratade med psykologen Johan Ödgren som specialicerat sig på kognitiv beteendeterapi i Gävle.

Att undvika situationen eller djuret som utlöser rädslan är helt fel menar psykologen Johan Ödgren, istället ska rädslan mötas i små mängder, ofta.

– Om man har oroande eller rädda tankar. Då försöker man på alla sätt skydda sig mot de där tankarna. Dummare än så är vi ju inte. Men problemet blir det vi kallar för säkerhetsbeteende, allt vi gör för att lugna oss faktiskt gör att den här rädslan bibehålls.

– När vi gör något för att lugna oss då sjunker den här rädslan i stunden, några sekunder upp till någon minut. Sen kommer det direkt nya oroande tankar. Det blir som en tennismatch som kan hålla på i en evighet.

Att se ner från en hög höjd eller möta en orm i skogen är situationer som många av oss är rädda för, och det finns en anledning till att vi inte är ensamma om rädslan.

Johan Ödgren säger att många av rädslorna är förprogrammerade redan när vi föds. Han berättar att genom kognitiv beteendeterapi kan vi lura vårt inre system och bota rädslan.

– Vad man tränar på exponera sig för det man är rädd för. Det handlar om att man i en trygg miljö utsätter sig för det man är rädd för, tills den här oron lättar, att det känns lite lugnare. Har man gjort det här många gånger utan att skydda sig mot det som är obehagligt då ger den där rädslan med sig ofelbart.

– Det är samma sak som vi jobbar med en ormfobiker. Då börjar man på en jättelugn nivå, man kanske tittar på ett kort på en orm. Då blir man jätterädd första gången, men gradvis så ökar man svårighetsgraden och till slut så kan man säga att den här kopplingen mellan det man är rädd för och känslan av rädslan, den kopplingen försvinner mer och mer. Ormar utlöser inte rädsla längre.

Lyssna på P4 Morgons intervju med psykologen Johan Ödgren som inriktat sig på kognitiv beteende terapi, Kbt.

Kognitiv beteendeterapi,Kbt

Utgår från att mänskliga problem har sitt ursprung i hur individen ser på sig själv och sin omgivning. Kbt inriktas på att förändra de tankemönster och beteenden som håller kvar och förvärrar problemen.

Källa:Vårdguiden.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".