Mikael Sundström ska som handledare leda samtalen mellan matematiklärare i Bollnäs kommun. Foto: Elin Häggberg/Sveriges Radio.

Halv miljard till storsatsning för att lyfta matematiken

1:44 min

En enorm nationell satsning på matematik drar nu i gång. Regeringen har avsatt mer än en halv miljard kronor för Matematiklyftet, som satsningen kallas, med målet att stärka undervisningen och förbättra elevernas resultat.
Hälften av Gävleborgs kommuner deltar i Matematiklyftet och i hela landet så har över 700 mattelärare utbildats till handledare i projektet. Nu ska de hjälpa sina kollegor att utvecklas.

En av handledarna är Mikael Sundström, lärare i matte och NO på Granbergsskolan i Bollnäs.

– Vi kommer åka runt på skolor och samla matematiklärarna och diskutera med uppgifter som vi fått under tiden. Syftet är att förbättra resultaten. Egentligen genom att matematiklärarna ska prata med varandra mer. Det blir ett samarbete som ska växa fram mellan lärarna.

De senaste åren så har Skolverket märkt att eleverna tappar intresse och motivation för att lära sig matematik under grundskolan, och matematikresultaten i landet har gått ner.

Därför genomförs nu den nationella storsatsningen där lärare ska diskutera, utveckla och lära sig av varandra.

Gävles, Bollnäs, Söderhamns, Sandvikens och Hudiksvalls kommuner deltar i den här första omgången. Flera av kommunerna som inte har anmält sig till Matematiklyftet nu säger till P4 Gävleborg att det är för att de redan ingår i, eller precis har avslutat, andra matematikprojekt. Kommunerna utesluter inte att delta senare.

Satsningen ska inte ta någon extra dyrbar tid för dem deltagande lärarna utan tanken är att allt ska rymmas under ordinarie arbetstid, säger Mikael Sundström.

– Förhoppningsvis så ska det inte bli så mycket tid utöver det vanliga, det ska kunna smälta in i ordinarie undervisning.

– Vi här på skolan, och det tror jag inte är unikt för Granbergsskolan, vi vill ha tid att diskutera inom ämnet. Nu får vi tid tilldelat att diskutera matematik, det är en enorm lyx anser jag. Vi kan sitta ner och få igång diskussionerna och på det här viset förbättra undervisningen, avslutar Mikael Sundström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista