1 av 2
Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT.
2 av 2
Foto: Anders Wiklund/TT.

Kranbil orsakade tågstopp

Trafikverket: "Följdförseningar tills allt är i balans"
0:28 min

Tågtrafiken från Stockholm och norrut blev helt stillastående när en kontaktledning revs ned vid Karlbergs station. Två spår har öppnats för trafik igen, men omfattande förseningar väntas kvarstå resten av dagen.

Trafikverkets prognos är att ledningen är helt lagad och att alla spår kan öppna vid 18-tiden i kväll.

– Efter det kommer det att vara följdförseningar tills allt är i balans igen. Men får tänka på att prognosen är preliminär, säger Anna Zimmerling, chef för regional operativ ledning på Trafikverket.

Vad tror ni om rusningen i morgon?
– Det skulle vara om det tillstöter ytterligare saker, men det ska det väl inte göra. Jag räknar med att morgontrafiken i morgon går enligt plan.

Det var strax före elvatiden som problemet uppstod sedan en kontaktledning rivits ned. Enligt Trafikverket var det en vajer på en byggkran som lossnade och kom i kontakt med ledningen, vilket gav kortslutning.

Klockan 12.22 kunde två spår av totalt sex öppnas igen. Enligt Trafikverket prioriteras nu fjärrtåg, i andra hand släpps pendeltågen fram. Flera pendeltågslinjer kortas av och tågen går med reducerad trafik.

Trafiken med Arlanda Express är fortsatt inställd.

Trafikverket räknar med omfattande störningar under kvällsrusningen. Problemen drabbar fjärrtåg från Stockholm mot Uppsala, Gävle/Sundsvall, Falun/Borlänge samt tåg mot Västerås och vidare mot Örebro/Göteborg.

För SJ kommer den nedrivna kontaktledningen väldigt olyckligt. Efter tisdagens olycka, då ett godståg spårade ur vid Huddinge, söder om Stockholm, lyckades SJ leda om en del av sin trafik.

– Men nu påverkas den trafiken som vi ledde om av den här nya olyckan, säger Elina Yli-Torvi.

Ett vittne som arbetar intill Karlbergs station säger till P4 Radio Stockholm att han såg ett tåg rulla in på stationen. Sedan gnistrade det till i ledningarna flera gånger. Tågen blev sedan stående.

– Nedrivna kontaktledningarna kan ta många timmar att laga, säger Lars-Åke Gustavsson på P4 Radio Stockholms trafikredaktion.

Stationer som berörs

Alingsås, Aspen, Aspedalen, Avesta Krylbo, Barkarby, Bro, Bålsta, Stockholm C, Enköping, Falköping C, Floby, Floda, Furuvik, Furuvik, Göteborg C, Gävle C, Helenelund, Häggvik, Herrljunga, Heby, Jakobsberg, Jonsered, Karlberg, Kallhäll, Knivsta, Kungsängen, Lerum, Marma, Mehedeby, Märsta, Morgongåva, Norsesund, Norrviken, Partille, Rotebro, Rosersberg, Skövde C, Sala, Stenkullen, Solna, Sollentuna, Spånga, Storvreta, Stenstorp, Sundbyberg, Skutskär, Skyttorp, Tobo, Tierp, Uppsala C, Upplands Väsby, Västra Bodarne, Vårgårda, Vattholma, Västerås C, Älvkarleby, Örbyhus

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".