Landshövding Barbro Holmberg. Foto: Linn Fogelberg/Sveriges Radio

Landshövdingen vill se satsning på Ostkustbanan

0:39 min

SJ ska satsa 3,5 miljarder kronor på att rusta upp sina X2000-tåg. Men landshövding Barbro Holmberg ser hellre att Ostkustbanan blir dubbelspårig.

– Det skulle i ett enda slag betyda otroligt mycket för dynamiken i Gävleborgs län.

Tågens teknik ska bli toppmodern och inredningen fräschare och finare. Det berättade SJ under en presskonferens i dag. 

Företaget lovar även bättre punktlighet och kortare restider, något som Gävleborgs landshövding Barbro Holmberg vill sätta ett frågetecken kring.

– Vad vi har sett de senaste åren är att restiderna mellan Stockholm och Sundsvall verkligen inte har blivit kortare, utan bara längre, längre och längre. Det beror inte på standarden på SJ:s tåg, utan på att det helt enkelt är för trångt på banan.

För att förbättra tågtrafiken för Gävleborgarna vill Barbro Holmberg se en satsning på Ostkustbanan, den 400 km långa järnvägen mellan Stockholm och Sundsvall.

– Vi har från länets sida väldigt länge drivit att vi måste ha dubbelspår på Ostkustbanan. Det skulle i ett enda slag betyda otroligt mycket för dynamiken i Gävleborgs län.

SJ:s X2000-tåg togs i bruk för över 20 år sedan och företaget har sedan tidigare talat om att det behövs en stor helrenovering av de över 30 tågseten med sex vagnar vardera.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista