Dietisten Ulrika Lindström ger tips till Linnea om att dra ner på godiset. Foto: Christian Ploog/P4 Gävleborg.

Linnea lovar: Att sluta äta godis

Ulrica Lindström, dietist: Ät frukt, bär eller knäckebröd istället
0:33 min

Ett vanligt nyårslöfte är att sluta äta sötsaker. Linnea på P4 Eftermiddag antog utmaningen.
– Hur det går beror helt på din motivation, säger Ulrica Lindström, dietist vid Hälsocentralen Stortorget i Gävle.

Nu drar utmaningen igång! Linnea på P4 Eftermiddag ska testa olika nyårslöften för att hjälpa till och sporra er lyssnare att hålla fast vid era!

Först ut är ett förbud mot sötsaker.

Dietisten Ulricas tips till Linnea:

  • Fundera över varför du blir sötsugen. Har du slarvat med maten?
  • Tristess, glädje och sorg kan också påverka godisintaget. Skriv ner när du äter sötsaker och vad du ska göra för att förändra dina vanor.
  • Ät frukt och bär istället för godis. Det finns socker i det också, men är långt ifrån lika illa som de värsta sockerbovarna.
  • Ät knäckebröd, det finns numera i många roliga varianter.
  • Sysselsätt dig med något praktiskt när sötsuget kommer.
  • Töm förråden hemma på sötsaker.
  • Undvik främst de största bovarna: Läsk, kaffebröd, kakor, bullar, godis, choklad.
  • Om du vill ta det ett steg längre kan du även: Välja livsmedel med lågt GI: Grövre bröd, mindre sockerhalt, mindre osötade varor, baljväxter, linser, bulgur, quinoa.
  • Tänk på att det tar några veckor innan kroppens sötsug avtar. Det tar även tid att lära in ett nytt beteende.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".