Gunnar Lysell utlovar kompensation för de som fakturerats fel. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Kritik mot Lantmäteriets avgiftskrångel

Gunnar Lysell: Avgiftssystemet är oöverskådligt
1:40 min

Avgiftssystemet är så rörigt att inte ens revisorerna riktigt kunnat förstå det. Vid ett stickprov som Riksrevisionen gjorde 2012 hade hälften av kunderna fakturerats fel.

I en rapport till regeringen kritiserar nu Riksrevisionen Lantmäteriets försäljning av geografisk information och fastighetsinformation.

Avgiftssystemet ÄR krångligt - det säger också Gunnar Lysell, affärsutvecklare vid Lantmäteriet:

– I och för sig kan det något oöverskådliga avgiftssystemet ha bidragit till det här. Kunden vet nämligen inte alltid vad den vill ha och vi vet inte vad kunden behöver. Kommunikationen skulle kunna vara bättre, konstaterar han.

 Han erkänner också att det är få som förstår hur avgiftssystemet fungerar:

 – Det kan man sätt sig in i, men det är inte helt lätt, säger han.

Revisorerna förstår inte systemet

Det tycker sannerligen inte heller riksrevisionen som sin rapport framhåller det inte går att få en helhetsbild av Lantmäteriets avgiftssystem. Främst gäller det avgifter som tas ut av de företag, föreningar och privatpersoner som behöver fastighets- och geodata. Myndigheter däremot, betalar en fast årsavgift och då är det enklare säger Gunnar Lysell:

 – Då är det som att köpa ett åkband på tivoli och sedan åka fritt på alla attraktioner, säger han.

 Så enkelt är det emellertid endast för myndigheter och kommuner.

 – För alla andra är det betydligt krångligare, säger Gunnar Lysell.

Flera faktureras fel 

År 2012 sålde Lantmäteriets information på det här sättet för 371 miljoner kronor och riksrevisionen konstaterade vid ett stickprov om 22 fakturor att hälften av kunderna fått betala felaktiga avgifter. Revisorerna är också kritiska mot att mindre summor både fakturerats och attesterats av en och samma person.

 – Det är inget som jag känner till eller kan uttala mig om, kommenterar Gunnar Lysell.

 Däremot utlovar han kompensation för de kunder som fått betala för mycket.

 – Om en kund blivit felfakturerad rättar vi förstås till det. Om vi bara får veta vad som blivit fel, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".