Åsa Morberg blev minst sagt förvånad när hon plötsligen bytt telefonbolag. Foto Joacim Lindwall/Sveriges Radio
P4 Kollar telefonförsäljning

Åsa Morbergs 97-åriga mamma blev lurad av telefonförsäljare

Åsa Morberg: Hon hade ju ingen rätt att förhandla för mig
1:50 min

Plötsligt en dag när Åsa Morberg kom hem så låg det ett avtal om ett nytt telefonabonnemang i hennes brevlåda, som hon inte hade beställt. Det visade det sig att det var hennes gamla mamma som hade svarat i Åsas telefon och blivit lurad av en telefonförsäljare.

Känner du dig lurad av telefonförsäljare?
Ring publikredaktör Joacim Lindwall 026-66 65 17 eller maila joacim.lindwall@sverigesradio.se

– Min gamla mamma blev uppringd av en man från ett telefonbolag som frågade om inte min mamma tyckte det var bra om man kunde ringa billigare, och det tyckte min mamma. Och några dagar senare visade sig att min telefon hade bytt abonemang, berättar Åsa Morberg.

Vi sitter hemma vid hennes matbord i hennes hus i Sandviken. I samma hus bodde också hennes gamla mamman, som då var 97 år och som blev lurad av telefonbolaget.

Fick rätt
Men efter många timmars processande med bolaget - och en polisutredning som i och för sig lades ned - så fick Åsa Morberg rätt.

Bolaget tog tillbaka sitt avtal och hon fick en symbolisk kompensation.

Men för Åsa Morbergs del så finns det bara en sak att göra när en telefonförsäljare ringer.

– Jag har aldrig någon diskussion med någon telefonförsäljare. Det är ett beslut som jag har fattat och jag tycker själv att det är ett klokt beslut, så här lönar det sig inte att ringa, säger Åsa Morberg.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".