Erica Embretsen Almer, chef konsumentverksamheten svarar på dina frågor. Foto: Linn Fogelberg/Sveriges Radio
P4 Kollar telefonförsäljning

Chatt med Konsument Gästrikland om telefonförsäljning

Känner du dig lurad av telefonförsäljare? Är du osäker på vad som gäller när man tecknar muntliga avtal via telefon? Vad betyder det att vara "nixad"?

Här är svaren och frågorna från chatten med Erica Embretsen Almer, konsumentvägledare på Konsument Gästrikland.

Linn Fogelberg, webbred.: Hej! Ni vet väl att ni kan ställa frågor redan nu i chatten? /Mvh Linn

08:54, 4 February 2014

Eva K: Hur kommer det sig att telefonförsäljare ringer min mobiltelefon fast jag har nixat den?

Linn Fogelberg: Tack för din fråga Eva! Håll utkik här kl. 10.30 så kommer svaret.

08:54, 4 February 2014

Tobbe: Hur tror ni att det blir i framtiden - kommer telefonförsäljare förbjudas?

Linn Fogelberg: Tack Tobbe! Skickar frågan vidare till Erica Embretsen Almer, chef Konsument Gästrikland. Kika in här om en timme och lyssna på radion!

09:28, 4 February 2014

Bosse K: Om man säger till en telefonsförsäljare att inte ringa igen, vad har man då för rätt att veta att de faktiskt inte gör det?

Linn Fogelberg: Hej Bosse K! Bra fråga! Det kan nog Erica Embretsen Almer svara på direkt i radion. Skickar vidare till våra programledare. Mvh /Linn, webbredaktör

09:29, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Eva K:
Svårt att svara på men det jag tycker du ska göra är att lägga på luren. Sen är det bra om du kan tänka dig att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör du enklast på www.kov.se

10:39, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Tobbe:
Jag hoppas att det regleras mer än idag och att det i framtiden kommer att krävas skriftliga avtal.

10:40, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Bosse K. De ska respektera dig. Men om de inte gör det - anmäl till konsumentverket!

10:41, 4 February 2014

Kalle: Jag har ett litet jordbruksföretag - hur kan jag skydda mig mot telefonförsäljare? Kan inte koppla min telefon till nix. Vad har jag för rättigheter?

10:53, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Kalle. Som du skriver kan du inte, så vitt jag vet, nixa dig. Jag kan som konsumentvägledare inte alla den lagstiftning som gäller företagare. Men mitt råd, om du inte vill prata med telefonförsäljaren - Lägg på luren!

10:55, 4 February 2014

Eva: Varför får man ingen betänketid av telefonförsäljare? Kan jag kräva det?

10:56, 4 February 2014

Lena: Finns det någonstans man kan jämföra olika telefonbolag? Vilka som är bäst? Om dom har fått kritik från andra?

10:58, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Eva: Du kan naturligtvis ställa det som krav. Går motparten inte med på det - överväg att avstå.
Om du ingår ett avtal på telefon har du alltid ångerrätt. Den ska du få information om skriftligt. Där det ska framgå att du har ångerrätt och hur du gör för att ångra dig.

10:59, 4 February 2014

Erica Embretsen Almer: Lena.
Det man kan göra är att via Konsumentverket ta reda på om det finns anmälningar på företaget. Du kan även kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att se om det finns ärenden där.
Det finns flertalet sidor på internet där man kan lämna och läsa omdömen. Du kan göra en sökning så får du upp flera.
Ett annat bra sätt är att ta referens - kolla med personer du känner om de känner till företaget och vad de i så fall tycker.

11:04, 4 February 2014

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".