Det har kommit in många anmälningar mot företaget Mysafety. Foto: Robert Henriksson/SvD/TT.
P4 Kollar telefonförsäljning

Känner sig lurade av företaget Mysafety

Hör hela intervjun om telefonförsäljning
17 min

En rad personer i länet känner sig lurade av företaget Mysafety. Konsumentombudsmannen har nu stämt företaget efter att de fått in hela 300-400 anmälningar.

Företaget Mysafety säljer abonnemang på nyckelbrickor och digitala spärrtjänster.

Från 2010 och framåt har antalet anmälningar mot företaget eskalerat.  

Det gjorde att Konsumentombudsmannen i november valde att stämma företaget för långa abonnemangsavtal och betalningskrav för nyckelbrickor och digitala spärrtjänster som inte beställts.

– Folk har fått hem fakturor, påminnelser och ibland inkassokrav utan att det har funnits något avtal, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen.

– Vi vill även att Marknadsdomstolen ska förbjuda företaget att ha längre avtalsperioden än tolv månader eftersom det har inneburit en inlåsningseffekt för konsumenterna.

Mats Nyström i Söräng utanför Bollnäs ångrade sig dagen efter att han blivit uppringd av Mysafety. Men han fick en faktura trots att han ringt och sagt upp abonnemanget.

-- Jag ringde dem men då ville de ha reda på namnet på personen som jag hade ringt och sagt upp abonnemanget till. Men det hade jag ju inte kvar. Så jag fick betala ändå, säger han.

Mattias Lund i Trönö tecknade ett abonnemang med Mysafety, och trodde att avtalet skulle sägas upp när det gick ut om han inte valde att aktivt fortsatte betala för det.

Men istället förlängdes avtalet automatiskt, och fakturan gick till inkasso när han missade att betala den. Det skulle kosta mer för honom att säga upp avtalet än att ha kvar det, meddelade företaget. Så han tecknade avtal en period till.

-- När det avtalet går ut ska jag ringa upp och be dem så fint som möjligt att fara och flyga, säger han.

Lisbeth Berggren från Grängsbo mellan Edsbyn och Alfta blev uppringd av en telefonförsäljare som hon upplevde skämde upp henne för att få henne att köpa deras produkt. Hon trodde att hon bara skulle få hem reklammaterial, men fick istället hem en faktura.

Företaget Mysafety menar att man gjort förändringar i verksamheten efter alla anmälningar till Konsumentombudet.

– Det är naturligtvis tråkigt med anmälningarna. Vi har under hösten valt att göra ändringar i rutiner för att tillgodogöra kundernas önskemål. Bland annat har vi tagit bort de automatiska förnyelserna av abonnemangen, säger Sophie Gernandt, marknadschef på MySafety.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".