Viktoria Bergström gillar telefonförsäljning. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
P4 Kollar telefonförsäljning

Telefonförsäljning ger jobb i Gävleborg

Viktoria Bergström: Att sälja ger en kick!
1:50 min

Telefonförsäljning har ofta ett oförtjänt dåligt rykte, säger Viktoria Bergström. 

Har du erfarenhet av att jobba som telefonförsäljare?
Hör av dig till vår publikredaktör Joacim Lindwall 026-66 65 17 eller joacim.lindwall@sverigesradio.se

Teletjänster är också en viktig bransch som ger Gävleborgs unga en chans att ta sig in på arbetsmarknaden och skaffa sig de meriter som krävs i den fortsatta yrkeskarriären, säger Viktoria Bergström som själv tycker att hon drog en vinstlott när hon 2005 kallades till intervju och sedan fick tillträda som telefonförsäljare vid telemarketingföretaget Call-Up i Gävle.

I dag har hon avancerat till kontorschef med nya uppgifter och möjligheter:

 – Ja, på den vägen är det. Men jag började här som alla andra med att sälja mobiltelefoner och telefonabonnemang, berättar hon.

Viktoria Bergström säger att hon aldrig haft anledning att klaga telefonförsäljningsjobbet:

 – Det är verkligen jätteroligt. Jag trivdes varje dag med att gå till jobbet och av den här kicken man får av att kunna sälja saker och göra kunderna nöjda. Det var jättekul, säger hon.

Tiden som telefonförsäljare har gett viktiga erfarenheter som fått henne att växa som människa, menar Viktoria Bergström-

 – Framförallt har jag fått väldigt bra meriter för framtiden, men jag har också fått möjligheter att utveckal här på jobbet, konstaterar hon.

Telefonförsäljning gör nytta

Att telefonförsäljningen gynnar de anställda är förstås bra, men dess värde för kunderna ska inte heller underskattas tycker Viktorias chef, Johan Karlberg. Ett personligt möte mellan säljare och kund är ett för båda parter bra sätt att göra affärer och bra mycket bättre än att handla från någon webbsida eller annat slags formulär, anser han:

– Det är en snabb och effektiv säljkanal, öra mot öra och med bra möjligheter för kunderna att få den information de behöver för att kunna göra ett bra val, säger han.

Johan Karlberg tycker att han kan dra den slutsatser ur sina dubbla erfarenheter av telefonförsäljning:

– De ringer till mig också och vill sälja. Då brukar jag se till att ställa massor av frågor, berättar han.

Unga får jobb

Allra viktigast är ändå att telefonförsäljning ger unga människor jobb i Gävleborg, Sveriges sämsta ungdomsarbetsmarknad. Det säger Mats Nyberg vid Arbetsförmedlingen i Gävle:

 – Teletjänsterna är en väldigt viktig del av framförallt ungdomarnas arbetsmarknad i Gävleborg. Telefonförsäljning blir ofta det första jobbet och den första raden i en ung människas meritförteckning.

Jobben finns utspridda nästan på alla håll i länet, konstaterar ha.

 – Det finns stora telefontjänsteföretag i Gävle förstås, men också i Söderhamn, Hofors och Ljusdal, liksom i angränsande Sveg, säger han.

 De här stora arbetsgivarna är viktiga, menar Mats Nyberg:

 – Ja, de ger många unga jobb vilket i sin tur genererar skatteintäkter, ökad konsumtion och tillväxt. Jag är glad att de finns, säger han.

Tomas Groop
tomas.groop@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".