Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Kollar telefonförsäljning

Telefonsäljare får utbildning efter uppgifter om lögner

Publicerat torsdag 6 februari 2014 kl 10.46
Postkodlotteriets presschef: Säljarna ska utbildas i god marknadsföringssed
(1:40 min)
Svenska Postkodlotteriet Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/ TT

Postkodlotteriets säljare ska utbildas i god marknadsföringssed efter uppgifter om att en säljare ljugit för kunder.

– Ledningen för telemarketingföretaget insåg allvaret, att de hade haft säljare som ringde med lögner till Postkodlotteriets lottköpare. Därför är den säljare som försökte sälja lotter genom att ljuga för kunder förbjuden att arbeta med någonting som rör Postkodlotteriet och det gäller med omedelbar verkan, säger presschefen Roger Magnegård.

Flera av Postkodlotteriets kunder i länet har hört av sig till P4 Gävleborg och berättat att de känt sig lurade av företagets säljare.

– Om säljaren hittar på egna regler, vem kan jag då lita på och var kan jag vända mig, säger Maritta Söderberg i Njutånger som upplever att hon blivit lurad.

Med anledning av vårt avslöjande begärde Postkodlotteriet ett möte med det telemarketingföretag som utför säljsamtalen.

Det slutade med att den säljare som ljugit som sagt får nya arbetsuppgifter och att alla säljare på företaget måste gå en kurs i god marknadsföringssed.

– Vi kommer dessutom att ge alla säljare en extra utbildning i vilka argument som inte är lämpliga att använda när de kontaktar våra kunder, säger Roger Magnegård.

Och på Lotteriinspektionen är man kritiska till det som hänt.

– Givetvis är det inte acceptabelt. Jag antar att lotteriet vidtar de åtgärder som krävs för att komma till rätta med de problem som bevisligen har funnits vid den här försäljningen. Om de är tillräckliga eller inte vet jag inte, men det får väll tiden utvisa, säger Patrik Gustavsson som är tillsynshandläggare på Lotteriinspektionen.

Detta har hänt

Lyssnare hör av sig till P4 Gävleborg och berättar att de blivit uppringda av Postkodlotteriets säljare som sagt att de måste köpa minst tre lotter för att få vara med i en dragning.

Postkodlotteriets presschef svarar att det måste vara ett misstag. Alla lotter är gilitiga vid varje dragning, oavsett hur många lotter man har.

Postkodlotteriet lyssnar på det inspelade säljsamtalet och konstaterar att säljaren ljuger för kunden.

Företaget besöker det telemarketingföretag som utför säljsamtalen.

Telemarketingföretaget tar uppgifterna på stort allvar och beslutar att den utpekade säljaren inte får jobba med Postkodlotteriets kunder, samt beslutar att skicka alla sina säljare på kurs i god marknadsföringssed.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".