Kunder klagar på att det är svårt att lämna Postkodlotteriet. Foto: TT
P4 Kollar telefonförsäljning

Tog nio månader att lämna Postkodlotteriet

Monika Olsson: De svarade bara att det inte går
1:41 min

Monika Olsson i Gävle försökte under nio månaders tid att lämna Postkodlotteriet utan att lyckas.

Till sist tvingades hon gå till sin bank och be dem stoppa autogirobetalningen.

– Jag tror jag skickade sex rekommenderade brev med svarsbevis, men jag fick ingen respons från dem. Då tog jag kontakt med min bank för att få hjälp, och de kunde hjälpa mig när jag visade upp de brev som jag skickat, säger Monika Olsson.

Det tog alltså nio månader för Monika Olsson att lämna Postkodlotteriet efter att hon köpt två lotter i månaden i ett och ett halvt års tid.

Hon berättar att hon både ringt och skickat brev men utan att lyckas.

– De svarade bara att det går inte, säger hon.

De menade alltså om man en gång gått med så kan man inte gå ut?

– Det var så det lät.

– Jag tycker att det låter väldigt underligt, säger Roger Magnegård som är presschef på Postkodlotteriet.

– Vi har ingen bindningstid på våra lotter. Det behövs bara en skriftliga anmälan, via mejl eller brev. Det har aldrig krånglat hittills, säger han.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".