1 av 2
Endast en femtedel av gävleborna använder cykelhjälm. Foto: Anna-Karin Lampou/Sveriges Radio
2 av 2
David Eldrot jobbar med cykelfrågor på Gävle kommun. Foto: Anna-Karin Lampou/Sveriges Radio

Gävleborna nobbar cykelhjälmen

Linnea Larsson Holm, gävlebo: Lathet och fåfänga påverkar
1:36 min

Cyklister tillhör den grupp som är mest oskyddade i trafiken.

Men trots att riskerna för skador i samband med en cykelolycka är stora så är det endast var femte Gävlebo som använder cykelhjälm.

- Jag orkar inte släpa omkring på cykelhjälmen, och så är jag fåfäng också tror jag. Jag kan inte försvara det på något logiskt sätt, men jag har inte cykelhjälm, säger gävlebon Linnea Larsson Holm.

Inte heller Christian Erenborg bär hjälm.

- Jag har aldrig haft cykelhjälm faktiskt, och det borde jag ha dåligt samvete för, men det har ju gått bra hittills. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta, säger han.

Men Hannah Weston från Österfärnebo, som håller på att lära sig cykla kommer ta på sig hjälmen när hon plockar fram cykeln i vår.

- Ja, jag använder det när jag cyklar. När jag ramlar, förebygger den att inte skada huvudet, säger hon.

I hela landet ökar hjälmanvändandet enligt de nya siffrorna från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som visar att 36 procent av svenskarna använder cykelhjälm.

Men det är fortfarande är långt kvar tills man når det nationella målet att 70 procent av cyklisterna ska bära hjälm år 2020.

Jag tror inte att man inser faran med vad man utsätter sig för egentligen. Man lever nog i en falsk trygghet.

I Gävle kommun bär bara en femtedel av cyklisterna hjälm enligt kommunens egna mätningar.

På kommunen försöker man uppmuntra till ett ökat hjälmanvändande, bland annat genom samarbete med skolorna, berättar David Eldrot som jobbar med cykelfrågor på Gävle kommun. Han tror att det handlar om att informera om riskerna och förändra gamla vanor.

- Vi ser ut att ligga runt tjugo procent. Vi är inte sämst, men vi tillhör ju inte de bästa. Men det handlar om att successivt förändra en kultur, tror jag. Visst går det att ändra.

Anledningen till att fler personer som cyklar i större städer använder hjälm kan förklaras med att dom känner sig utsatta i en tungt trafikerad miljö, medan personer på mindre orter känner sig tryggare. Men i själva verket skadas de flesta cyklister i singelolyckor, där skallskador är den främsta dödsorsaken.

På trafikorganisationen NTF Gävleborg vill man att fler ska inse vikten av att använda hjälmen, säger Lars-Eric Abrahamsson på NTF Gävleborg.

- Jag tror inte att man inser faran med vad man utsätter sig för egentligen. Man lever nog i en falsk trygghet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".